بورس درهفته منتهی به تعطیلات عید فطر با وضعیت صعودی به پایان رسید. با این حساب بازار در چند هفته پی در پی با رشد روبرو بوده است به طوریکه اصلاح‌های کوتاهی را در هفته‌های اخیر تجربه داشته است. براساس آمارهای بورسی شاخص کل بورس در هفته گذشته با رشد ۶.۶۲ درصدی به جهش ۱۴۴ هزار واحدی رسیده است. شاخص هم وزنن نیز با رشد ۹.۷۹ درصدی روبرو بود که در نهایت منجر به افزایش بیش از ۶۷ هزار واحد در این شاخص بورسی شد. در شاخص کل فرابورس نیز با رشد ۱۵۰۰ واحدی شاهد صعود ۵.۴۵ درصدی بودیم.

با این حساب در هفته گذشته با توجه به آمار رشد شاخص‌های بورسی شاهد استقبال سهامداران از نمادهای کوچک و متوسط بازار بودیم به طوریکه در نمادهای شاخص ساز کمی عقبگردی را شاهد بودیم. ارزش معاملات در هفته گذشته به رقم خیره کننده ۸۰ همت (۸۰ هزار میلیارد تومان) رسید. برترین روز معاملاتی در هفته گذشته در سه شنبه رخ داد که رقم آن به ۱۷۶۰۰ میلیارد تومان رسید. کمترین ارزش معاملات در هفته گذشته نیز در شنبه بوده است که طبق آمار گزارش شده ۱۴ هزار میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

پیش بینی بورس برای هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۲

با توجه به جهش شاخص کل بورس از سطح ۲ میلیون و ۱۷۹ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۳۲۴ هزار واحدی شاهد ورود نقدینگی به بازار و جلب دوباره اعتماد سهامداران به بورس هستیم. با توجه به آمار مشاهده شده در معاملات سال جدید بازدهی بورس امیدوارانه ارزیابی می‌شود و کارشناسان جبران عقب ماندگی بورس نسبت به سایر بازارها را محتمل می‌دانند.

طبق پیش بینی عصاری کارشناس بازار سرمایه احتمال استراحت کوتاه مدت و ریزش سهم‌های کوچک و متوسط وجود دارد اما در مجموع بورس پتانسیل ادامه روند رو به رشد را کماکان دارد. ایمان صادقی نیز دیگر فعال بورسی نیز متعقد است با توجه به رشدهای مداوم بورس در ۲ ماه اخیر و مشاهده سرانه خریدار و فروشنده حقیقی و انتظار حقیقی و حقوقی‌ها از شناسایی سود پیش بینی می‌شود برخی از نمادهای بورسی همچنان به رشد خود ادامه بدهند ولی بازار با استراحتی کوتاه مدت روبرو باشد. بنابراین با توجه به تحلیل اکثر کارشناسان بورسی وضعیت بازار در هفته اول اردیبهشت متعادل پیش بینی می‌شود البته پرتفوی سهامداران همچنان سودآور خواهد بود.

بورس تهران چند سهامدار خارجی دارد؟

بیش از ۴۰۰۰ نفر سرمایه گذار خارجی در بازار سرمایه کشور فعالیت دارند. در حال حاضر سرمایه گذاران از کشورهای آمریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوییس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، کانادا، جزایر کیمن، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان، اردن، جزایر ویرجین، نیجریه و افغانستان فعال می‌کنند. لازم به ذکر است که از این تعداد سرمایه گذار خارجی ۳۵ سرمایه گذار ایرانی مقیم خارج از کشور وجود دارد.

ارزش سهام عدالت در آخرین روز معاملاتی

سهام عدالت در روز معاملاتی ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ با توجه به نزولی بودن شاخص کل بورس روندی کاهش به خود گرفت. ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی با نزول ۰.۶ درصدی به قیمت ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید و همچنین ارزش سهام عدالت ۱ میلیون تومانی با ریزش ۹۰ تومانی به قیمت ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رضایت داد.

تاثیر قیمت اوره بر شرکت‌های بورسی

شرکت‌های اوره ساز بورسی نسب به تغییرات قیمت اوره حساسیت خاص خود را دارند. متغیرهایی مثل گاز طبیعی، نفت خام، زغال سنگ و شاخص قیمت غذا تاثیر زیادی بر قیمت اوره دارد و باعث نوسان قیمت آن می‌شود. در این میان اما نرخ ارز در مواجه با قیمت اوره تاثیر منفی دارد. در کشورمان ظرفیت تولید ۵.۶ میلیون تن اوره در سال وجود دارد که در شرکت‌های پتروشیمی خراسان، کرمانشاه، رازی و پردیس انجام می‌شود. با توجه به پیش بینی‌ها کاهش قیمت جهانی اوره تا پایان سال ۲۰۲۴ تا قیمت ۲۷۵ دلار بر تن براورد شده است. البته این کاهش مجدد با صعود روبرو خواهد شد و تا آخر سال ۲۰۳۵ به قیمت ۳۳۰ دلار بر تن پیش بینی شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *