لیر ترکیه روز چهارشنبه بیشتر تضعیف شد و به نزدیکی ۱۸.۰ در برابر دلار رسید که پایین ترین سطح خود در اواخر سال گذشته است؛ زیرا نگرانی ها در مورد سیاست ارزی دولت در مواجهه با تورم افسارگسیخته افزایش یافته است.

نرخ برابری لیر و دلار آمریکا به ۱۷.۹۱۵ رسیده است که ضعیف ترین سطح خود از زمان بحران ارزی تمام عیار در دسامبر است، زمانی که به پایین ترین سطح تاریخ خود یعنی ۱۸.۴ رسیده بود.

چرا لیر ترکیه بی‌ارزش می‌شود؟

بانک مرکزی ترکیه در سال جاری روندی غیرعادی را پیش گرفته است. حتی با افزایش تورم، نرخ بهره را در ۱۴ درصد حفظ کرده است. داده های منتشر شده در اوایل ماه گذشته نشان داد که نرخ تورم ترکیه به بیش از ۷۸ درصد افزایش یافته است که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

کاتالیزور کلیدی بعدی برای دلار و لیر داده های تورم آتی ایالات متحده خواهد بود؛ اقتصاددانان انتظار دارند که داده ها نشان دهد که تورم این کشور به ۸.۸ درصد رسیده است که بالاترین سطح در بیش از دهه ها خواهد بود. بنابراین تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در کوتاه مدت به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

همان طور که بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه از افزایش ۷۵ صدم درصدی نرخ بهره بانکی این کشور خبر داد و گفت که چنانچه لازم باشد برای مقابله با تورم، در آینده نزدیک مجددا نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

لیر ترکیه در بازار تهران چند قیمت خورد؟

هر لیر ترکیه امروز در بازار تهران به قیمت هزار و ۸۰۰ تومان معامله می‌شود. نسبت به مدت مشابه هفته گذشته هر لیر ترکیه ۲۰۰ تومان ارزان شده است و نسبت به مدت مشابه سل گذشته نیز این ارز در بازار تهران هزار و ۱۹۰ تومان از ارزش خود را از دست داده است.

خبرآنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *