تهران- ایرنا- قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: در هشت ماهه امسال، ۹۹ درصد واردات ۱۲.۶ میلیون دلاری ایران از کنیا را چای سیاه و ۷۸ درصد صادرات ۳۸.۳ میلیون دلاری ایران به این کشور را قیر به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا از باشگاه تجار ایران و آفریقا، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: از ابتدای سال تا پایان آبان ماه بیش از ۲ هزار و ۴۹۱ تن کالا به ارزش ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۹۴ دلار واردات ایران از کنیا بوده که با رشد ۱۰۰ درصدی در ارزش و ۵۲ درصدی در وزن نسبت به هشت ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ همراه بوده است. از مجموع واردات انجام شده ۲ هزار و ۴۴۴ تن، به ارزش ۱۲ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۷۵۱ دلار چای سیاه بوده که ۹۸ درصد وزن و ۹۹ درصد ارزش واردات از این کشور را به خود اختصاص داده است.
وی افزود: در هشت ماه امسال، ۸۶ هزار و ۱۵۶ تن کالای ایرانی به ارزش ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار و ۹۵۶ دلار به کشور ۵۴ میلیون نفری کنیا در شرق آفریقا صادر شد که نسبت به مدت مشابه، کاهش ۲۰ درصدی داشته است.
لطیفی در خصوص کالاهای صادر شده به کنیا تصریح کرد: قیر با ۲۹ میلیون و ۷۱۴ هزار و ۲۵۴ دلار سهم ۷۸ درصدی، روغن‌های صنعتی و سایر مشتقات نفتی با سه میلیون و ۷۵۹ هزار و ۹۸ دلار و سهم ۱۰ درصدی و مواد غذایی و کشاورزی با یک میلیون و ۴۳۹ هزار و ۲۷۰ دلار و سهم چهار درصدی در صدر صادرات کالای ایرانی به کنیا قرار دارند. همچنین، مواد معدنی، مصالح ساختمانی، کف پوش ها، مواد معدنی، کیف و کفش، ظروف، ظرفشویی و شیشه و آیینه دیگر کالاهای صادراتی ایران به این کشور از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان آبان ماه بودند.
قائم مقام باشگاه تجار ایران و آفریقا گفت: تجارت خارجی کنیا در سال گذشته میلادی ۳۳ میلیارد و ۵۷۷ میلیون و ۴۸۴ هزار دلار بوده که ۱۰ میلیارد و ۴۱۰ میلیون و ۳۶۶ هزار دلار آن مربوط به صادرات این کشور و ۲۳ میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۱۱۸ هزار دلار آن مربوط واردات کنیا از سایر کشورها است که سه میلیارد و ۶۵۹ میلیون دلار از صادرات آن خدمات فنی و مهندسی و مابقی به ارزش ۶ میلیارد و ۷۵۱ میلیون و ۳۶۶ هزار دلار مربوط به کالاهای تجاری است. سه میلیارد و ۵۷۳ میلیون دلار از کل واردات کنیا نیز در حوزه خدمات و فنی و مهندسی و ۱۹ میلیارد و ۵۹۴ ملیون و ۱۱۸ هزار دلار باقی مانده کالاهای تجاری است.
وی در خصوص مقاصد صادرات کنیا گفت: اوگاندا با ۸۳۲ میلیون دلار، هلند با ۵۶۲.۴ میلیون دلار، آمریکا با ۵۴۳.۳ میلیون دلار، پاکستان با ۴۸۵ میلیون دلار، انگلستان با ۴۵۰.۶ میلیون دلار، تانزانیا با ۴۱۰ میلیون دلار، امارات با ۳۱۵ میلیون دلار، رواندا با ۲۷۸ میلیون دلار، کنگو با ۲۲۳ میلیون دلار و چین با ۲۰۰ میلیون دلار ۱۰ کشور اول خرید کالا از کنیا در سال ۲۰۲۱ بودند.
لطیفی افزود: قهوه، نباتات، سبزیجات و صیفی جات، میوه و خشکبار، سوخت، سنگ معدن، زغال سنگ، پوشاک، روغن خوراکی، آهن و فولاد، مصالح ساختمانی، پلاستیک، ماشین الات مکانیکی، دارو، مواد شوینده، مواد غذایی، تنباکو، مواد شیمیایی، تجهیزات الکتریکی و گوشت ۲۰ کالای اول صادراتی کنیا در سال ۲۰۲۱ بود.
لطیفی خاطرنشان کرد: چین با چهار میلیارد و ۲۶ میلیون دلار، هند با دو میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، امارات با یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار، عربستان با یک میلیارد و ۴۶ میلیون دلار، ژاپن با ۸۹۲ میلیون دلار، مالزی با ۸۵۵ میلیون دلار، آمریکا با ۸۰۲ میلیون دلار، کره با ۴۹۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۴۹۰ میلیون دلار و مصر با ۴۴۶ میلیون دلار، به ترتیب ۱۰ کشور فروشنده کالا به کنیا در سال ۲۰۲۱ بودند.
وی افزود: سوخت، ماشین آلات، وسایل نقلیه جاده‌ای، آهن و فولاد، ماشین الات الکتریکی، روغن حیوانی و خوراکی، غلات، پلاستیک، دارو، مصنوعات آهنی، کاغذ و مقوا، محصولات شیمیایی، کودها، کشتی و قایق، پوشاک و پارچه، تجهیزات عکسبرداری پزشکی، قند و شکر و شیرینی، لاستیک، مواد شیمیایی و مبلمان، ۲۰ قلم کالای عمده وارداتی کنیا در سال ۲۰۲۱ بوده است.
لطیفی تاکید کرد: ایران و کنیا از کشورهای حاشیه اقیانوس هند به شمار می‌روند و دارای اشتراکات فراوانی هستند و مزیت‌های بسیاری در خصوص تجارت با هم دارند و بسیاری از کالاهای وارداتی مانند سوخت، فولاد و آهن، کود، مبلمان و .. می‌تواند به بازار کنیا راه پیدا کند، ولی متاسفانه ایران در جدول واردات کالا به کنیا در رتبه ۴۹ و در جدول مقاصد صادراتی این کشور در رتبه ۴۵ قرار دارد که با فعال سازی همه ظرفیت‌های تجاری دربخش خصوصی، تشکل‌ها و دیپلماسی اقتصادی می‌توان در بین ۱۰ کشور اول شرکای تجاری در حوزه واردات و صادرات این کشور قرار گرفت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *