موسسه رتبه بندی فیچ چشم انداز اقتصادی عربستان را به رده منفی تنزل داد.

به گزارش مشرق به نقل از تریدینگ اکونومیکس، موسسه رتبه بندی فیچ با اشاره به سقوط آزاد قیمت نفت در بازارهای جهانی و افزایش مشکلات مالی و بودجه ای دولت عربستان در نتیجه تعطیلی کسب و کارها برای کاستن از سرعت شیوع کرونا، ارزیابی خود از چشم انداز بزرگ ترین اقتصاد خاورمیانه را تغییر داد و آن را منفی اعلام کرد.

این موسسه پیش بینی کرده است نسبت کسری بودجه امسال بزرگ ترین اقتصاد عربی به ۱۲.۸ درصد تولید ناخالص داخلی آن برسد که در صورت تحقق حدود ۳.۹ برابر رقم ثبت شده سال قبل خواهد بود. این موسسه کاهش درآمدهای نفتی دولت سعودی نسبت به سال قبل را ۳۳ درصد و درآمدهای غیرنفتی را بیش از پنج درصد اعلام کرده در حالی که مخارج دولت نسبت به سال قبل یک درصد بیشتر شده است.

پیش از این محمد الجعدان، وزیر دارایی عربستان با اشاره به اینکه این کشور اقدامات دردناک و سختی را برای مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع کرونا اتخاذ خواهد کرد گفته بود: باید به طرز محسوسی مخارج بودجه ای خود را کاهش دهیم.  وزیر دارایی عربستان از کاهش پروژه‌های دولتی به عنوان یکی از اقدامات آتی خبر داد و گفت در حوزه مسایل مالی، عربستان نیازمند نظم بودجه‌ای بیشتری است چرا که راهی طولانی در پیش داریم.

تنها در ماه مارس حجم ذخایر ارزی با ثبت بیشترین افت ماهانه در ۲۰ سال اخیر مواجه شد و این ذخایر در پایین ترین سطح خود از سال ۲۰۱۱ قرار گرفت. به دنبال سقوط قیمت نفت در سه ماهه نخست امسال کسری بودجه به ۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، اقتصاد عربستان امسال ۶.۸ درصد کوچک خواهد شد که حتی از عملکرد متوسط جهانی نیز بدتر خواهد بود. انتظار می رود شیوع کرونا بیش از همه باعث کند شدن سرعت خصوصی سازی در این کشور شود که یکی از بندهای کلیدی در تحقق سند چشم انداز عربستان موسوم به افق ۲۰۳۰ است. در حال حاضر دولت بزرگ ترین کارفرما در عربستان است و بخش بزرگی از بودجه خود را صرف پرداخت حقوق به کارکنان می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *