عضو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با بیان اینکه در بحث کمک به محرومان،‌ تأمین خدمات ارزان‌قیمت در آب، برق، گاز و تلفن مطرح است، گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که در خدمت ایشان بودیم فرمودند “از طریق عرضه مالکیت سهام شرکت‌ها برای حل مشکلات اقدام کنید.”

 

 

 

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی و عضو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص راهکارهای مجلس یازدهم برای حمایت از اقشار ضعیف و محرومان و تصمیماتی که در جلسه اخیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی در حضور رهبر انقلاب گرفته شد،  گفت: ما در این خصوص دو کار باید انجام دهیم؛ یکی مربوط به بازه کوتاه‌مدت و مربوط به دوره گذار اخیر است که در دنیا نیز این کار انجام می‌شود، مثلاً در بحث کرونا این اتفاق رخ داده است.

وی افزود: این در حالی است که ما علاوه بر بحث کرونا مشکل تحریم را نیز داشتیم و به هر حال باید کاری کنیم تا مشکلات سخت معیشتی مردم در این ایام به‌شکلی مرتفع شود که پس از آن بتوانیم شرایط بهتری را به وجود بیاوریم. از جمله روش‌هایی که می‌توان در کوتاه‌مدت به‌کار برد، یارانه کالاهای اساسی (برای خانوارها با رویکردهایی که ما در بحث تأمین منابع آن باید ببینیم) و کمکهای بلاعوضی است که می‌توانیم پرداخت کنیم.

* پیشنهاد طرح جدی برای آب و گاز مجانی محرومان

این عضو مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از دیگر کمک‌هایی که ما می‌توانیم انجام دهیم، تأمین خدمات ارزان‌قیمت لازم در بحث آب، برق، گاز و تلفن است، به‌طور مثال می‌توانیم نرخ خدمات اقشار ضعیف را تخفیف دهیم یا در بحث الگوی مصرف سقف معافیت وزارت نیرو را (که می‌گوید اگر مصرف از یک حدی پایین‌تر باشد از پرداخت هزینه معاف می‌شوند) افزایش دهیم تا شامل افراد بیشتری شود.

پورابراهیمی با تأکید بر اهمیت بیمه برای اقشار ضعیف گفت: در زمان حاضر خیلی از مردم ما نگران وضعیت سلامت هستند و اگر بیمار شدند نمی‌دانند که چه‌کاری باید انجام دهند. چند میلیون نفر از جمعیت کشور ما همچنان زیر پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند و بقیه افراد جامعه نیز دارای حداقل‌های پوشش بیمه هستند. اگر بتوانیم در حوزه خدمات درمانی پوشش کاملی ایجاد کنیم، خود می‌تواند از جمله اقداماتی باشد که در بازه زمانی کوتاه‌مدت کمک‌کننده است.

وی در جمع‌بندی راهکارها برای حمایت از اقشار ضعیف در کوتاه‌مدت گفت: بنابراین در حوزه‌های کالاهای اساسی، خدماتی و بیمه در یک بازه زمانی مشخص (شش ماه تا یک سال) می‌توانیم کمک‌هایی را در نظر بگیریم تا از این مسیر سخت عبور کنیم.

 

* مذاکرات اقتصاد کشور را شرطی کرد

نماینده مردم کرمان با ابراز اینکه “رویکرد ما در خصوص تحریم‌ها باید همان چیزی باشد که مقام معظم رهبری فرمودند”، گفت: موضوع پیگیری مذاکرات و حل مشکلات اقتصادی از آن طریق دردی از مردم ایران دوا نخواهد کرد. برخی در کشور نظرشان این بود که این کار را امتحان و بررسی کنیم، این کار فرصت را از ما گرفت و باعث شد اقتصاد شرطی شود.

وی اضافه کرد: بنابراین رویکرد ما همان فرمایشات مقام معظم رهبری است که فرض را باید بر این بگذاریم که این شرایط (تحریم) تا صد سال دیگر هم باقی است و ما مکلف هستیم روی پای خود بایستیم و اگر اراده لازم را داشته باشیم قطعاً می‌توانیم این کار را انجام دهیم، لذا در موضوعات کوتاه‌مدت چنین نگاهی داریم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رویکرد بلندمدت مجلس برای حمایت از اقشار ضعیف گفت: اصلی‌ترین موضوعی که در بحث بلندمدت وجود دارد کنترل تورم است. منشأ بسیاری از مشکلات در اقتصاد کشور همین تورم است که تأثیرات منفی زیادی در بخش‌های مختلف دارد و اصلی‌ترین عاملی که سبب به‌وجود آمدن تورم می‌شود ناترازی در بودجه کشور است.

وی گفت: اولین کاری که در اقتصاد کشور باید انجام شود مهار تورم است، مهار تورم خود به ناترازی بودجه وابسته است، حال باید ببینیم چه مسائلی باعث ناترازی در بودجه کشور می‌شود. اولویت ما در بحث میان‌مدت، رساندن نرخ ارز به یک عدد منطقی است چراکه یک زمانی شما به مردم کمک می‌کنید و بسته معیشتی به آنها می‌دهید و یک وقتی قدرت خرید آنها را بالا می‌برید.

 

پورابراهیمی در ادامه گفت: این بدین معناست که اگر شما ارزش پول ملی را افزایش دهید، (که این موضوع امکان‌پذیر نیز هست چرا که اگر موضوعات روانی و سیاسی را از نرخ ارز کم کنیم مطمئن هستم که این اتفاق رقم خواهد خورد) قدرت خرید مردم نیز افزایش پیدا خواهد کرد و این خود بزرگ‌ترین کار ممکن است. مردم از دو جهت از ما انتظار دارند اول کمک در کوتاه‌مدت و دوم افزایش قدرت خرید در میان‌مدت.

این عضو مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکارهای بلندمدت حمایت از اقشار ضعیف  و محروم گفت: راهکار بلندمدت نیز شامل حل مشکل تورم با استفاده از حل مشکل ناترازی در بودجه، نظام بانکی و بسیاری از این ناترازی‌ها می‌شود.

پورابراهیمی عضو شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پاسخ به سؤالی در خصوص مطرح شدن استفاده از ظرفیت‌ها و منابع بنیادها و… با توجه به کمبود منابع دولت گفت: مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که در خدمت ایشان بودیم به مسئولین دولت فرمودند “شما می‌توانید از طریق عرضه مالکیت سهام شرکت‌های دولتی برای حل مشکل کسری بودجه و برای سرمایه‌گذاری مجدد منابع ایجاد کنید.”

وی افزود: بنابراین این موضوع شامل آن دسته از دارایی‌های بلااستفاده دولت یا سهامی است که می‌تواند تبدیل به احسن شود که این موضوع را باید از طریق عرضه دنبال کنیم و خروجی آن این باشد که ناترازی بودجه را جبران کند و یا منابعی را تأمین کند که در سرمایه‌گذاری‌های جدید دولت بتواند اتفاقات مثبتی را رقم بزند. مقام معظم رهبری این موضوع را تعمیم دادند و فرمودند که “نه‌تنها من از دولت چنین انتظاری دارم بلکه در بخش‌های دیگری که زیر نظر دفترم هستند (مانند ستاد و مجموعه‌های دیگر) نیز همین انتظار را دارم.”

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: این بدین معناست که از بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و مجموعه‌های اقتصادی که با دفتر مقام معظم رهبری هماهنگی دارند، انتظار می‌رود در اقتصاد سرمایه‌گذاری کنند و با واگذاری‌هایی که انجام می‌دهند کوچک‌سازی کنند یعنی اگر در شرکتی ۸۰ درصد سهام را دارند سهام خود را به ۵۰ درصد برسانند و منابع خود را آزاد کنند و بیایند در بازار اولیه سرمایه‌گذاری کنند و تشکیل پروژه دهند.

وی با تذکر اینکه “اقتصاد ما هیچ راه‌حلی جز تعریف پروژه‌های جدید ندارد”، گفت: ما در زمان حاضر اقتصاد فعلی خود را هل می‌دهیم اما سؤال اینجاست؛ به‌طور مثال در چند سال اخیر چند پتروشیمی یا کارخانه فولاد جدید راه‌اندازی کرده‌ایم؟ تمام پروژه‌هایی که دولت در حال افتتاح آنهاست از پیش آغاز شدند، جدید یعنی آنچه را نیست راه‌اندازی کنیم.

نماینده مردم کرمان با تأکید بر اینکه برخی می‌گفتند “پتروشیمی، صنعت کثیف است و ما در آن سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم”، گفت: در زمان حاضر که دچار مشکل در صادرات نفت هستیم جالب است که در بحث بنزین و فراورده‌های دیگر نفت تحریم نیستیم. اینجا این بحث پیش می‌آید که چرا در چند سال خیر پالایشگاه‌های جدید نساخته‌ایم که حتی در این وضعیت تحریم کالای خود را با ارزش افزوده بیشتر بفروشیم.

وی در ادامه گفت: بنابراین انتظاری که رهبری فرمودند این است که نهادها به این شکل منابع خود را مورد استفاده قرار دهند. البته این نهادها نمی‌توانند در بحث ناترازی بودجه کمکی کنند چراکه در بودجه سرفصلی برای آنها وجود ندارد اما می‌توانند به مردم کمک کنند کما اینکه این کار را انجام می‌دهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *