لندن در نشست دوره‌ای شورای امنیت برای بررسی آخرین وضعیت برجام مدعی شد تهران خواسته‌هایی فراتر از برجام مطرح می‌کند و افزود اگر برجام فروپاشد بر عهده شوراست که گام‌هایی قاطع برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی بردارد.

بورسان: ساعتی پیش نشست دوره ای شورای امنیت برای بررسی گزارش سیزدهمین گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق برجام امروز پنجشنبه به وقت محلی در محل این شورا آغاز شد.

گوترش در گزارشی که بخش عمده‌ای از ادبیات آن مشابه ادوار گذشته است، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می‌کند و به طور خاص درخواست خود از آمریکا برای رفع تحریم‌های مرتبط با حوزه نفتی ایران را که می‌تواند فرآیند احیای برجام را تسهیل کند، تکرار کرده است. وی درعین حال، نسبت به اقدامات متقابل هسته‌ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.
ایران در قطر خواسته‌های فرابرجامی مطرح کرده است؟

باربارا وودوارد، نماینده بریتانیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل در همین حال طی قرائت بیانیه خود مدعی شد: «ایران از استفاده از فرصت خودداری می‌کند، در حالی که خواسته‌هایی فراتر از محدوده برجام مطرح می‌کند. ایران باید فوراً این توافق را انجام دهد».

در بیانیه این کشور همچنین آمده است: «توافق بهتری وجود نخواهد داشت و اگر توافقی حاصل نشود، تشدید تنش هسته‌ای ایران باعث فروپاشی برجام خواهد شد. در این سناریو، این بر عهده شورا خواهد بود که گام‌های قاطعی را برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بردارد».

نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل اما گفت: «ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه با پیامدهای اقتصادی منفی مواجه شده است و ما عمیقا متاسفیم».

نماینده چین در سازمان ملل نیز در دفاع از ایران برآمد و اظهار کرد: «باید قبول کنیم که ریشه اصلی بحران هسته‌ای ایران آمریکاست».
ادعای آمریکا علیه ایران در شورای امنیت

به گزارش ایرنا، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز همچون نماینده لندن ادعا کرد: « در دور اخیر مذاکرات در دوحه قطر ایران همچنان خواسته هایی را مطرح کرد که فراتر از برجام است. ایران هنوز هیچ فوریتی برای نهایی کردن توافق از خود نشان نداده است».

او افزود: «ایالات متحده آماده بازگشت دوجانبه به برجام است. ما اطمینان داریم این اقدام، امنیت بین‌المللی را ارتقا خواهد بخشید. توپ در زمین ایران است و تصمیم برای بازگشت به سمت اجرای کامل برجام به عهده ایران است».

معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در این نشست مدعی شد: «آمریکا همچنان متعهد به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است. ما چندین ماه است برای بازگشت به برجام بر اساس آنچه در وین مذاکره شده است، آمادگی داریم. چنین توافقی از ماه مارس در دسترس است. تنها زمانی که ایران خواسته های خارج برجام خود را کنار بگذارد ما می توانیم این توافق را نهایی کنیم».

این مقام آمریکایی مدعی شد: «ما از گام‌های اخیر ایران که توانایی فعالیت های نظارتی آژانس و احتمال احیای برجام را تضعیف می کنند، نگران هستیم. چنین گام هایی بازگشت به اجرای کامل برجام را دشوارتر می سازد. آمریکا از فعالیت های نظارتی آژانس در ایران کاملا حمایت می کند.

معاون نمایندگی آمریکا در سازمن ملل اضافه کرد، ایران باید بدون اتلاف وقت همکاری لازم با آژانس برای حل مسایل باقی مانده را انجام دهد.

وی به بخشی از گزارش دبیر کل سازمان ملل در مورد موشک‌های استفاده شده علیه امارات و عربستان اشاره کرد و مدعی شد که «این موضوع هویت بی‌ثبات‌کننده تکنولوژی موشکی ایران را نشان می‌دهد. آمریکا به شدت این حملات علیه امارات و عربستان را محکوم می کند. ارسال سلاح از سوی ایران به نیروهای وابسته و همکاران خود در منطقه باید متوقف شود».

این مقام آمریکایی مدعی شد «شورای امنیت باید در محکوم کردن فعالیت‌های موشکی ایران متحد باشد. زمانی که ایران همچنان به این شورا و قطعنامه آن بی‌توجهی می‌کند، اعتبار آن را زیر سوال می‌برد. توپ در زمین ایران است و تصمیم برای بازگشت به اجرای کامل برجام بر عهده ایران است».

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *