مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه موتور حرکت اقتصاد تکیه بر درآمد‌های نفتی نیستف گفت: این سرمایه گذاری است که این کشور را نجات خواهد داد. برای اینکه سرمایه گذاری بخواهد انجام شود لازمه آن معرفی جاذبه‌ها و پدیده‌ها به دنیا است و این مهم با تکیه بر دانش میراث زمین شناختی ایران حاصل میشود.

خبرگزاری میزان – کامبیز مهدی‌زاده در آیین رونمایی مستند قشم، جزیره پدیده‌ها اظهار داشت: برای اینکه یک کشور پیشرفت کند لازمه آن ابتدا اعتماد به نیروی انسانی متخصص و جوان است. مدیریت نفتی مدیریت سیاه است، نفت طلای سیاه نیست، بلای سیاه است.

وی افزود: برای مثال در کشور نروژ درآمد ناشی از فروش نفت به عنوان منبع طبیعی خدادادی متعلق به همه است و باید برای همه نسل‌ها باقی بماند و همه از مزایای آن بهره ببرند، موجودی صندوق ارزی این کشور به اقتصاد عمومی کشور وارد نمی‌شود.

به گفته وی، در حالی که در ایران درآمد‌های احتمالی مازاد بر سقف درآمد‌های پیش‌بینی شده در بودجه به این حساب واریز می‌شود، اما متاسفانه هرگاه درآمد‌های دولت‌های ما از محل فروش نفت از مقدار پیش‌بینی شده در بودجه کمتر شده، دولت مابه تفاوت را از صندوق ذکر شده برمی‌دارد، این یعنی چاق شدن و تنبل شدن دولت‌ها!

مهدیزاده عنوان کرد: این یعنی تکیه بر اقتصاد نفتی و فاصله گرفتن از اقتصاد نوآورانه و فناورانه یکی از بهترین روش‌های جایگزین برای این صنعت سیاه، صنعت ژئوتوریسم است که صنعت پاک است و صنعت هم گام با زیست محیطی است.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان داشت: قشم سرزمین گنج‌ها و رنج‌هاست، سرزمین پدیده‌های زمین شناختی ایران، جزیره‌ای که از ۲۲ کشور دنیا بزرگتر است. جزیره‌ای که ۲.۵ برابر سنگاپور و بحرین، ۱.۵ برابر هنگ‌کنک و ۵ برابر مالدیو است. در سال‌های اخیر زحمات زیادی برای احداث زیر ساخت‌ها در این جزیره شده، اما هنوز جای خالی کار خیلی دارد.

وی افزود: جزیره قشم یکی از نقاط بی همتای جهان است که شامل پدیده‌ها و جاذبه‌های زمین شناختی بی نظیر در دنیا است. شبکه ژئوپارک جهانی پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی شکل گرفت. یونسکو تعریف روشنی از ژئو پارک‌ها برای خود دارند، یعنی گستره‌ای با مرز‌های آشکار در برگیرنده چند پدیده زمین‌شناختی کمیاب و برجسته است که جزیره قشم ما شاخص‌ترین آن‌ها است.

مهدیزاده گفت: در سال ۲۰۰۶ دیدیو نیوسام و راس داولینگ ژئوتوریسم را گردشگری زمین‌شناختی تعریف کردند و در سال ۲۰۰۸ در استرالیا در خلال نخستین کنفرانس جهانی ژئوتوریسم، دانش زمین‌شناسی به عنوان پیوسته‌ترین رشته علمی با ژئو توریسم معرفی شد.

مدیر طرح توسعه فناوری و نوآوری زمین شناسی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پایان اظهار داشت: اگر نتوانیم از جزیره‌ای که از چندین کشور دنیا بزرگتر است درآمد زایی کنیم و نگاهمان به بشکه‌های نفتی باشد به عقب برخواهیم گشت، امروز جنگ دنیا جنگ اقتصادی است، جنگ در عرصه فناوری و نوآوری است، جنگ سپر و شمشیر نیست! هر کشور از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند به توسعه دست می‌یابد.

وی با بیان اینکه موتور حرکت اقتصاد چیست؟ گفت: موتور حرکت اقتصاد تکیه بر درآمد‌های نفتی نیست؟! این سرمایه گذاری است که این کشور را نجات خواهد داد. برای اینکه سرمایه گذاری بخواهد انجام شود لازمه آن معرفی جاذبه‌ها و پدیده‌ها به دنیا است و این مهم با تکیه بر دانش میراث زمین شناختی ایران حاصل میشود.

درویش پور، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم اظهار داشت: فرصت‌های خوبی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و پتروشیمی در جزیره قشم وجود دارد و سرمایه گذاری بر روی مزیت‌های موجود در جزیره قشم می‌تواند فرصت خوبی برای افزایش درآمد‌های کشور باشد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: قشم سرزمین فرصت‌های طلایی است و باید از این فرصت بهره برداری مناسب داشت. در بخش گردشگری جاذبه‌های بکری را در این جزیره شاهد هستیم، اما علاوه بر آن در حوزه نفت، انرژی و پتروشیمی قشم به عنوان سومین هاب پتروشیمی مطرح است.
وی تاکید کرد: در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری، نفت و پتروشیمی و شیلات فرصت سرمایه گذاری فراهم است.

علیرضا شهیدی، معاون وزیر و رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز درخصوص مستند رخساره زمین گفت: ایران بهشت زمین شناسان است و ما هر جای کشور میرویم از شمال تا جنوب و شرق به غرب بسیار زیبا و سرشار از پدیده‌های زمین شناسی است.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: سازمان زمین شناسی اگر نیاز باشد برخی مناطق که رخساره‌های منحصر به فرد دارد را به شما معرفی خواهد کرد.

وی ادامه داد: قشم ژئوپارک جهانی است و درحال حاضر نیز ژئوپارک طبس نیز در حال بررسی است و امیدواریم دومین ژئوپارک ایران نیز به ثبت جهانی برسد.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه خود یک زمین شناس هست، اضافه کرد: من شناخت خوبی نسبت به جزیره قشم دارم، پدیده‌ها و ژئوسایت‌هایی که در این مستند بدان پرداخته شد در نوع خود خارق العاده هستند.

داود میر شکار، مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در آیین رونمایی از این مستند گفت: تنوع زیستی جزیره بسیار چشم نواز است و بسیاری از مستند سازان حرف برای گفتن دارند.

مدیر کل دفتر حفاظت از زیست بوم‌های دریایی و سواحل دریایی افزود: می‌توان از ظرفیت‌های قشم برای منافع کشور استفاده کرد. اگر فعالیت‌های توسعه‌ای را همگام با فعالیت‌های نحیط زیستی داشته باشیم تبدیل به فرصت می‌شود و آیندگان ما را با نگاه دیگر خواهند دید.

میرشکار افزود: باید از دانش بومی استفاده کنیم تا بهره وری بیشتری داشته باشیم.

سید رضا هاشمی، مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه نیز در این برنامه بیان کرد: تمام کار‌های صورت گرفته برای توسعه است تا بتوان به ارزش‌های اقتصادی اضافه کرد.

مدیر اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امورخارجه بیان کرد: کلیدی‌ترین مفهموم در عرصه سیاست خارجی منافع ملی است. البته این مفهوم باید تعریف واحد در بین مسئولان و مردم داشته باشد.

هاشمی بیان کرد: در کشور ما تعریف واحدی از گردشگری وجود ندارد، اما متاسفانه این مفهوم تعریفی متفاوت بین مدیران دارد و تا زمانی که این تعریف یکسان نباشد نمی‌توان شاهد توسعه اقتصادی در این حوزه بود.
وی افزود: باید استراتژی نگهداری از جزیره قشم و همچنین اقداماتی برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *