نایب رئیس شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) هشدار داد برخی از زیرساخت‌های انرژی برای انتقال نفت و گاز دریای خزر به بازارهای جهانی در نزدیکی درگیری‌های نظامی با ارمنستان قرار دارند.

آذربایجان در پی شدت گرفتن درگیری‌های مرزی با ارمنستان، درمورد خطر‌های امنیتی برای عرضه نفت و گاز آن به بازارهای اروپا هشدار داد.

الشاد نصیروف، نایب رئیس شرکت نفت دولتی آذربایجان (سوکار) گفت برخی از زیرساخت‌های انرژی برای انتقال نفت و گاز دریای خزر به بازارهای جهانی در نزدیکی عملیات‌های نظامی فعلی قرار دارند.

۱۵ غیرنظامی از آذربایجان و ارمنستان و یک غیرنظامی آذری از روز یکشنبه در درگیری‌های بین دو کشور کشته شده‌اند.

نصیروف گفت اگر نگاهی به نقشه بیندازید متوجه می‌شوید که درگیری‌ها در نزدیکی برخی از تأسیسات نفت و گاز صورت می‌گیرد. وی گفت خط لوله نفتی باکو-تفلیس-سیهان، خط لوله نفتی باکو-سوپسا، خط لوله گاز باکو-تفلیس-ارزروم و برخی تاسیسات دیگر در نزدیکی منطقه‌ای قرار دارند که درگیری‌ها در آن اتفاق می‌افتد.

وی همچنین خط لوله ترانس آدریاتیک اشاره کرد که ادامه پروژه کریدور گاز جنوبی است. این پروژه دو خط لوله دیگر از گرجستان و ترکیه را هم در بر می‌گیرد.خط لوله ترانس آدریاتیک اهمیت بسیار بالایی دارد چون با تکمیل آن کل پروژه کریدور گاز جنوبی عملیاتی شده و وابستگی اروپا به خط لوله‌های گاز روسیه را کاهش می‌دهد.

وی گفت این خط لوله در اکتبر و نوامبر در سال جاری میلادی به بهره‌برداری می‌رسد.

نصیروف در یک کنفرانس تلفنی که توسط مرکز سیاست دریای خزر برنامه‌ریزی شده بود از غرب خواست از امنیت صادرات انرژی آن دفاع کند.

وی گفت: « من از این فرصت استفاده می‌کنم و از همکارانمان در واشنگتن و سایر مناطق می‌خواهم در مورد این منطقه حساس فکری کنند و امنیت نظامی و فیزیکی این کریدور را فراهم کنند تا امنیت عرضه انرژی به اروپا حفظ شود»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *