وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بخش خصوصی یار دوازدهم دولت است، گفت: اگر بخش خصوصی مالیات خود را زودتر از موعد پرداخت کند، برای هر ماه ۱.۵ درصد بخشودگی تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، فرهاد دژپسند صبح امروز در سیزدهمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: وزارت اقتصاد دامنه گسترده ای دارد و پیشنهاد می کنم که جلسات تخصصی برگزار کنیم، در خصوص مالیات و گمرک و یا در یک جلسه به دو موضوع پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه حتماً جلسه نخست را به بازار سرمایه اختصاص دهیم تا دغدغه های موجود حل شود، گفت: ان‌شاءالله این جلسات با مباحثه دوطرفه برگزار می شود تا منجر به تصمیم گیری های مناسب شود. ما معتقدیم باید بخش خصوصی بدون تعارف  کار کند زیرا دولت به تنهایی نمی تواند برنامه ها و اهدافش را اجرایی کند و نیاز به کمک به بخش خصوصی دارد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: هر چه در مسیر توسعه یافتگی حرکت کنیم، نقش دولت کمتر  خواهد شد. اگر بخواهیم توسعه اقتصادی مستمر داشته باشیم، باید میدان به بخش خصوصی سپرده شود و این تعارف نیست، زیرا معتقدیم یار دوازدهم دولت است.

دژپسند افزود: اگرچه در رشد اقتصاد و سرمایه گذاری مشکلاتی وجود دارد و در مقابل از عدم تحقق برنامه های دشمن ابراز رضایت می کنیم، ولی برای کشور ما با توجه به موقعیت ها جغرافیا و سیاست و .. . که دارد، این شرایط برازنده کشور ما نیست و نیاز به رشد و رفاه اجتماعی بیشتری داریم.

وی گفت: مگر می شود گفت، الان که نفت نداریم، همه چیز تمام شد؟ خیر. برای مثال بانک ها به تنهایی نمی توانند در ایفای نقش موثر باشند. نمی توانیم بپذیریم رشد اقتصادی در همین شرایط باقی بماند، بلکه باید به سمت جهت گیری مناسب تر حرکت کنیم و نرخ تولید فناوری را افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: دلیل کمبود تقاضا برای واحدهای تولیدی، کاهش قدرت خرید نیست بلکه نبود تکنولوژی جدید در این واحدها است.

دژپسند با بیان اینکه نباید سهم ما در بازار جهانی کمتر از نیم درصد باشد، افزود: باید بخش خصوصی راحت تر فعالیت کرده و مزاحمت های این بخش برداشته شود. همچنین باید تأمین مالی، تسهیل و ابزارهای ایجاد اطمینان و محیط امن مناسب و کار را افزایش دهیم. مثل جایگزینی ضمانتهای صندوق ضمانت صادرات با ضمانت نامه های بانکی است که در این جلسه مطرح شد و باید این کار انجام شود.

وی گفت:ضمانت صندوق ضمانت صادرات را ان‌شاءالله به عنوان جایگزین ضمانتهای بانکی می پذیریم و این مشکل حل خواهد شد. اما نخستین اقدامی که باید انجام شود، بهبود فضای کسب وکار بوده و نباید قواعدی که دولت وضع می کند، دست و پا گیر باشد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: ما در دولت به راحتی نمی توانیم از چیزهایی که در اختیار ماست خارج شویم؛ زیرا این به موضوع فرهنگی که ایجاد شده بر می گردد. بنابراین اگر فعالین اقتصادی برای مجوز و پیش برد کار خود با مشکلی روبه رو شدند حتما نسبت به آن موضوع مطالبه داشته باشند و باید مقاومت نشان دهند تا این موانع برداشته شود.

وی با بیان اینکه بهبود فضای کسب و کار یک امر مهم بوده و دو هفته آینده شرکتهای سهامی خاص  وارد پنجره واحد کسب و کار خواهند شد، بیان کرد: علاوه بر ورود شرکتهای سهامی خاص، ۴ استان دیگر نیز این پنجره واحد را راه اندازی خواهند کرد. همچنین، دهه فجر پنجره واحد الکترونیک راه اندازی می کنیم و در این خصوص روز گذشته مصوبه های لازم  اتخاذ شد تا این سامانه ملی راه اندازی شود.

دژپسند تصریح کرد: پس  از بهبود فضای کسب و کار، بخش خصوصی باید موانع را اعلام کند زیرا شما از بهترین های بخش خصوصی هستید، اگر در دولت مشکلی هست حتما اعلام کنید و اقدام خواهد شد.

*بهترین راه تأمین مالی بازار سرمایه است

وزیر اقتصاد در خصوص تأمین مالی نیز اظهار داشت: باید بدانیم  علاوه بر اینکه  ظرفیت نظام بانکی  محدود است  باید اصولاً کارکرد آنها تغییر کند، بنابراین باید بیشتر تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود. در این مسیر وزارت صمت باید کمک کند تا بنگاه های بزرگ مقیاس وارد بازار سرمایه شود.

وی با بیان اینکه در بازار سرمایه تنها یک ابزار برای تأمین مالی وجود ندارد و ابزارهای مختلفی وجود دارد، افزود: چرا شرکتها در صف بانک ها می مانند، به بازار سرمایه وارد شده و از این ظرفیت استفاده کنید زیرا  یک رکن در تحول اقتصاد است.

دژپسند ادامه داد: قرار نیست بازار سرمایه جایگزین سیستم بانکی شود، باید کنار هم باشند ولی در سال گذشته  از ٩میلیارد تومان تسهیلاتی که داده شده، تنها ٣ میلیارد تومان آن تسهیلات جدید بوده است. بنابراین معوقات زیادی وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر  بانک ها در فروش دارایی های مازاد خود چه از طریق فروش سهام چه روش های دیگر عزم داشته  و باید در این مسیر به آنها کمک کرد بنابراین لازم است بخش خصوصی ورود پیدا کرده و برای واگذاری کمک کند، زیرا با این کار قدرت تسهیلات دهی بانک ها نیز افزایش می یابد.

* به دنبال جبران کسری بودجه با افزایش مالیات نیستیم

وزیر اقتصاد در خصوص مالیات ها نیز گفت:کسری بودجه ۱۳۰هزار میلیاردتومانی که گفتم،  مطلبی نیست که بنده اعلام کرده باشم بلکه برآوردی است که گفته شده و تأکید می کنم  تا زمانی که در این سمت هستم، برای تأمین کسری بودجه حاضر  نیستم با افزایش فشار مالیاتی بر مؤدیان خوش حساب این کار را انجام دهم.

وی با بیان اینکه به افزایش درآمد مالیاتی فکر می کنم ولی نه با فشار بر مؤدیان مالیاتی، اظهار داشت: اولین دستگاهی بودیم که امهال صورتهای مالی را برای مؤدیان مالیاتی در شرایط کرونا فراهم کردیم. بخشودگی  جرایم  یکی دیگر از اقداماتی است که انجام شده و از این طریق ۱۰ هزار میلیارد تومان به دولت کمک شد و در سال جاری نیز با مصوبه شورای هماهنگ سازی این بخشودگی را ادامه می دهیم.

وزیر اقتصاد با تأکید بر اینکه در سال جاری بنگاه های خدماتی نیز مشمول بخشودگی جرایم مالیاتی می شوند، افزود: در این مسیر نیز  به کمک بخش خصوصی نیاز داریم. اگر بخش خصوصی مالیات سال آینده را بپردازد برای هر ماه ١.۵ درصد بخشودگی  قائل می شویم.

وی با تأکید بر اینکه ، مالیات تنها  ابزار تأمین مالی دولت نیست بلکه ابزار تعادل بخشی اقتصاد، ترویج سرمایه گذاری و اقتصاد نیز هست ، خاطر نشان کرد: شرکتی که در سال ٩٩ از بورس پذیرش می گیرد، تنها مالیات بورس را می دهد و در مابقی مالیاتها  سازمان امور مالیاتی اجازه ورود ندارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هزار هزار میلیارد تومان باید امسال تأمین مالی داشته باشیم  که  بازار سرمایه می تواند ۵۰ درصد آن را انجام دهد، گفت:  شما به عنوان فعالین اقتصادی فراریان مالیاتی را می شناسید و همچنین روش ها و ابزارهایی که استفاده می کنند را نیز می دانید، بنابراین با معرفی آنها در این مسیر به ما کمک کنید. نه به عنوان آدم فروشی بلکه برای بستن راه های فرار مالیاتی.

وی در خصوص صادرات نفتی  نیز خاطر نشان کرد: اگر جهش می خواهیم بدون صادرات غیر نفتی نمی توانیم این امر را محقق کنیم. عملکرد گمرک در صادرات هم از نظر هوشمندسازی سیستم گمرک  پیشرفت  خوبی داشته و هم موانع مزاحم در حال کاهش است. بنابراین از نظارتهای پسینی به نظارتهای  پیشینی تغییر یافته است. و هر چه نوار سیر گمرک بیشتر شود، یعنی سهولت کار در گمرک بیشتر شده است.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه گمرک هوشمند را زودتر از پایان سال راه اندازی می کنیم، گفت: همه می‌گویند احتمال دارد برای بازار سرمایه و بورس مشکلاتی به‌وجود بیاید، اما باید بگویم  دنیای  امروز دنیای احتمالات است. مهم این است که برای حل دغدغه های موجود به مقاوم سازی کمک کنیم.

*نباید از ترس افت بازار سرمایه خودکشی کرد، عمق بازار را زیاد کنید

وی در پایان  افزود: نباید از ترس دست به خودکشی  بزنیم و بلکه باید برای حل دغدغه های بورس، اقداماتی از جمله روان سازی پذیرش ها و ایجاد عمق در بازار سرمایه را مد نظر قرار داد. اعتقاد ما در وزارت اقتصاد این است که بی شک باید حرکت و هدف  ما سرمایه گذاری و تولید باشد که الزامات خاصی در حوزه داخلی و خارجی دارد. بنابراین امیدواریم بخش خصوصی نقش پررنگ تری داشته و ما نیز خود را مکلف به کمک و همکاری بیشتر می دانیم.  حتماً جلسات بگذاریم.

به گزارش تسنیم ، پس از صحبت های وزیر اقتصاد، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران  برنامه ریزی  برگزاری جلسه ای در هفته آینده در خصوص  بورس و مالیات را انجام داد.

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *