حمیدرضا فولادگر نماینده سابق مجلس و کارشناس اقتصاد گفت: مشکل اقتصاد ایران این است که همیشه منتظر بوده، دیروز منتظر برجام و پسابرجام و امروز منتظر انتخابات آمریکا، در واقع اقتصاد را شرطی کردیم، در حالی که همه مؤلفه‌های قوی‌شدن اقتصاد را در داخل داریم.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص مؤلفه‌های قوی‌شدن اقتصاد برای مقابله با تحریم‌ها اظهار داشت: مؤلفه‌هایی که در تقویت اقتصاد کشور مؤثر است و بنیه اقتصادی را قوی می‌کند ریشه در درون کشور دارد و نباید در خارج به‌دنبال آن بود.

وی با اشاره به اینکه تولید ناخالص ملی یکی از این موارد است که باید در بخش‌های واقعی جامعه از جمله صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات تقویت شود، گفت: تکمیل زنجیره ارزش افزوده در معدن، کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیل این زنجیره منجر به افزایش تولید و تولید ناخالص ملی خواهد شد، بنابراین توجه به تولید داخل و فرهنگ استفاده از کالای ایرانی یکی از مواردی است که با توجه به بازار مصرفی که در داخل وجود دارد باید به آن توجه کرد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: صادرات به کشورهای همسایه یکی از مؤلفه‌هایی است که باید به‌منظور تقویت اقتصاد به آن توجه کرد. توجه به بخش‌های خدماتی در اقتصاد از جمله حمل‌ونقل و گردشگری، اهمیت به فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان و همچنین استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نو از دیگر مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود تا بنای اقتصاد را تقویت کنیم.

*نباید رشد اقتصادی را به عوامل خارجی گره بزنیم

فولادگر با اشاره به اینکه برخی مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند، تأکید کرد: این‌که منتظر باشیم شرایط برای ما چه‌چیزی را پیش می‌آورد، اقتصادمان را  شرطی می‌کند؛ چند سال منتظر برجام بودیم بعد از به هم خوردن برجام، منتظر آثار پسابرجام بودیم، پس از آن منتظر تصمیم اروپا بودیم، در زمان حاضر نیز برخی می‌گویند “منتظر بمانیم که انتخابات آمریکا به کجا می‌رسد، آیا جمهوری‌خواهان می‌آیند یا دموکرات‌ها؟”، این وضعیت اصلاً برای اقتصاد ما مناسب نیست زیرا همیشه منتظریم ببینیم در بیرون از کشور چه اتفاقی رخ می‌دهد، بعد برای کشور برنامه‌ریزی کنیم.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: این‌که منتظر بمانیم چه کشوری چه تصمیمی می‌گیرد و ما بر اساس آن اقتصاد را پیش ببریم نادرست است زیرا اقتصاد را شرطی می‌کنیم. اگر قرار است حتی با جایی مذاکره کنیم باید از موضع قدرت باشد مذاکره بر اساس قدرت می‌تواند برای ما موفقیت‌آمیز باشد.

وی با تصریح به اینکه “ما باید همیشه آمادگی آن را داشته باشیم که با همه کشورها ارتباط برقرار کنیم اما آمریکا تا زمانی که سیاست‌های خصمانه داشته باشد دلیلی برای مذاکره وجود ندارد”، ادامه داد: ما باید در صادرات تولیدمحور باشیم یعنی به‌سمت تولید صادراتی حرکت کنیم. وقتی اقتصاد را به چیزی گره می‌زنیم که ببینیم در سطح بین‌الملل چه می‌شود و دست روی دست بگذاریم تا ببینید چه اتفاقی در آن طرف دنیا رخ می‌دهد(!!) همه اینها باعث عدم رشد ما می‌شود.

فولادگر متذکر شد: در مذاکره هرچقدر قوی‌تر باشیم، موفق‌تر خواهیم بود، بنابراین باید بنیان‌های اقتصاد را قوی کنیم تا هر زمان که قرار شد با هر کشوری مذاکره کنیم از موضع قدرت باشد.

*به‌جای آمریکا و اروپا با چین وارد مذاکره شویم

فولادگر در خصوص قرارداد ایران و چین نیز گفت: این قرارداد در چارچوب و برنامه تصویب شد و همیشه باید بر اساس سیاست موازنه قدرت مذاکره کنیم، اما آمریکا همیشه در مذاکرات خود به‌دنبال براندازی نظام است. اروپایی‌ها نیز مدتی با آنها به‌دنبال برقراری ارتباط بودیم اما آنها پس از خروج آمریکا ار برجام و شروع تحریم‌ها، نتوانستند به‌صورت مستقل تصمیم‌گیری کنند.

وی گفت: باید بدانیم قدرت‌های دیگری نیز به‌جز آمریکا و اروپا هستند که می‌توانیم با آنها ارتباط و مبادلات تجاری داشته باشیم از جمله روسیه، چین، هند، پاکستان، مالزی، کشورهای همسایه، کشورهای  آسیای غربی، شرقی و  میانه. تفاهم‌نامه‌ای که با چین منعقد شده است باعث می‌شود بتوانیم در مؤلفه‌های داخلی قوی شویم، چین نیز در این قرارداد همانند هر کشوری به‌دنبال منافع خود هست ما نیز به‌دنبال منافع خود هستیم، این‌که بخواهیم کسی در قراردادها و مبادلات تجاری به‌دنبال منافع خود نباشد تصور غلط است زیرا این شرایط برای همه کشورها یکسان است.

این کارشناس اضافه کرد: در این قراردادها مهم این است که موازنه قدرت را در نظر بگیریم و  سعی کنیم مبادلات و روابط خود را بر اساس منافع کشورمان تدوین کنیم. نباید تنها به‌دنبال اقتصاد اروپا و آمریکا باشیم بلکه در ارتباط با چین می‌توانیم اقتصاد کشور را توسعه دهیم و کنار آن منافع ملی را نیز حفظ کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *