یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در کنار حمایت‌های متولیان امر دوباره اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانند، شاهد بهبود شرایط بازار سرمایه خواهیم بود.

 

علیرضا باغانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، با اشاره به این که رفتار هیجانی حاکم بر معاملات این روزهای بازار سرمایه موجب شده تا تر و خشک با هم بسوزند، گفت: در این که برخی از نمادهای معاملاتی در چند ماه گذشته بالاتر از قیمت ذاتی خود معامله شده‌اند، شکی نیست و این دسته از نمادها به هر بهانه‌ای نیاز به اصلاح دارند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این در حالی است که متأسفانه در چند ماه گذشته مردم دچار هیجانات بازار سهام شدند و بدون توجه به تولید، دارایی‌ها و زیان شرکت‌ها و نیز ارزندگی نمادها اقدام به خرید سهام شرکت‌ها بدون توجه به این موارد کردند. بنابراین این موضوع امری طبیعی است که هر بهانه‌ای موجب تعدیل قیمت این نمادها شود.

وی با بیان این که با اصلاح خوبی که در دو ماه گذشته در بازار سرمایه صورت گرفته است، باید راه سهام بنیادی و غیربنیادی از هم جدا شود، ادامه داد: بر این اساس افق سودسازی شرکت‌ها باید مبنای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

باغانی اضافه کرد: بازار سرمایه در حال حاضر چوب هیجان برخی سهامداران و همچنین برخی حقوقی‌هایی را که در زمان تقاضای بالای این بازار اقدام به عرضه مناسب و تدریجی در نمادها نمی‌کردند را می‌خورد و این دسته از حقوقی‌ها باید پاسخگوی رفتار خود در این زمینه باشند.

وی گفت: همان‌گونه که انتظار می‌رود در صف‌های خرید حقوقی‌های بازار سهام برنامه‌ریزی مناسبی برای پاسخگویی به عطش تقاضا داشته باشند، در صف‌های فروش سنگین نیز این انتظار حمایتی از حقوقی‌ها وجود دارد و باید با حمایت از نمادهای مختلف به نقدشوندگی و روان شدن بازار و همچنین کاهش هیجان کمک کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طی چند روز گذشته و با بسته شدن نمادهای پالایشگاهی متأسفانه بازار سرمایه دنباله‌روی چند نماد از جمله شستا، خودرو و سایپا بوده است و به همین جهت هست که تأکید می‌شود در شرایط کنونی تر و خشک با هم در حال سوخته شدن هستند، این درحالی است که در همین شرایط منفی نمادهایی با پتانسیل رشد و سودآوری وجود دارند که متأسفانه پاسوز هیجانات غالب بر کلیت تالار شیشه‌ای شده‌اند.

وی اضافه کرد: برای گذر از این شرایط هیجانی باید عزم و اراده جدید برای اصلاح بازار سرمایه در میان متولیان امر به وجود آید تا متعادل‌سازی قیمت سهام شرکت‌ها شکل بگیرد. ضمن این که در کنار حمایت‌هایی که حقوقی‌ها باید با تکیه بر منابع مالی خوبی که دارند، انجام دهند، می‌بایست با راهکارهای مختلف اعتماد دوباره را نیز به این بازار بازگردانند.

باغانی با اشاره به این که از ابتدای امسال تا کنون حدود ۸۳ درصد معاملات صورت گرفته در بازار سهام، معاملات خرد بوده است، تصریح کرد: بر اساس می‌توان گفت نبض بازار سهام در این مدت در دست حقیقی‌ها بوده است؛ این در حالی است که باید حدود ۱۰۰ کد حقیقی با دارایی چند صد میلیادری که در قیمت‌های بالا در بازار نقش‌آفرینی می‌کردند، در نشست های هم اندیشی و حمایتی سازمان بورس حضور داشته باشند و پاسخ بدهند که چرا در شرایط کنونی که قیمت ها ۵۰ درصد افت کرده خریدار نیستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایطی که ۸۰ درصد بازار سهام در دست معامله‌گران حقیقی است، نباید تنها از حقوقی‌ها انتظار حمایت از این بازار را داشت و باید حقیقی‌های فعال در این بازار نیز که در بالا رفتن این بازار نقش داشتند، در این زمینه نقش‌آفرین باشند.

وی افزود: در چند ماه گذشته شاهد این بودیم که مقامات دولتی از مردم دعوت به حضور در این بازار می‌کردند و مرتباً پیغام دعوت ورود نقدینگی به بازار سهام می‌دادند، از این رو در شرایط کنونی برای تعادل‌بخشی با کلیت بازار سرمایه این دسته از افراد باید با حمایت‌های خود اعتماد دوباره را به این بازار بازگردانند.

باغانی اذعان داشت: اگر حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در کنار حمایت‌های متولیان امر دوباره اعتماد را به بازار سرمایه بازگردانند، شاهد بهبود شرایط بازار سرمایه خواهیم بود. ضمن این که با توجه به اصلاح خوبی که در دو ماه گذشته در تالار شیشه‌ای صورت گفته است، قیمت نمادها به سطوح جذابی رسیده و مولفه‌ای بنام دلار ۲۵ هزار تومانی هم می‌تواند دوباره به پیشرانی برای تعادل و رشد بازار سرمایه تبدیل شود.

وی گفت: با توجه به رشد شتابانی که کلیت بازار سهام در ماه‌های گذشته تجربه کرد، اصلاح و کاهش شاخص و قیمت سهام برخی شرکت‌ها گریزناپذیر بود، اما این اصلاح در حال حاضر موجب شده تا سهام برخی شرکت‌ها به زیر قیمت ذاتی خود بازگردد و بسیاری از سهامداران خرد نیز در ضررهای جبران ناپذیری فرو بروند، به همین جهت نیاز به اقدامی عاجل برای بهبود بازار سهام احساس می‌شود.

باغانی در پایان یادآور شد: بازار سرمایه در آینده باز راه خود را از سهام برخی شرکت‌های بزرگ که به لیدر منفی در بازار تبدیل شده‌اند، جدا خواهد کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *