وزیر نیرو گفت: ظرفیت در مدار بهره‌برداری برق هسته ای کشور ۱۰۰۰ مگاوات است؛ در مسیر افزایش ظرفیت برق هسته ای، احداث دو واحد ۱۰۰۰ مگاواتی دیگر که از آن به عنوان نیروگاه‌های شماره دو و سه بوشهر یاد می شود، از سوی همکاران انرژی اتمی برنامه‌ریزی شده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با شروع سال پایانی فعالیت دولت دوازدهم، به سراغ رضا اردکانیان، وزیر نیرو رفتیم که روزهای پرمشغله‌ای را  در تأمین آب و برق پیک تابستان ۹۹ پشت سر گذاشته و خود و تیم تحت مدیریتش در یکی از مهمترین وزارتخانه‌های اقتصادی دولت را برای فعالیت مجدانه در سال پایانی دولت آماده کرده است.

در بخش نخست این مصاحبه نکات مهمی در خصوص تأمین آب تهران و همچنین تلاش برای جذب سرمایه در صنعت برق و آب مطرح شد.

 

مهمترین نکاتی که در بخش دوم مصاحبه با این عضو کابینه دولت مطرح شده بدین شرح است:

* وضعیت تأمین آب ۱۷ استان کشور را برای استفاده از آب دریا مطالعه کرده‌ایم

* ما باید از مزیت نسبی دسترسی به دریا برای تأمین آب استفاده کنیم

* طبق قانون و مصوبه هیئت‌وزیران سازمان حفاظت محیط زیست با رعایت ترتیباتی، پاسخ می دهد که طرحی می تواند اجرا شود یا قابل اجرا نیست و یا موافقت مشروط می کند

* تنها مطالعات فاز یک طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی انجام شده و هنوز مطالعات فاز دو این طرح انجام نشده است

* سازمان حفاظت محیط زیست مجموعه ای از نقطه نظرات خود را برای طرح انتقال آب خزر به دستگاه اجرایی داده است که وقتی این نظرات تأمین شود، مراحل بعدی انجام می شود.

* همه پروژه ها به ویژه پروژه های بزرگ باید حتما اجازه زیست محیطی را برای اجرا داشته باشند.

* وزارت نیرو مطالعات پهنه بندی مناطق مستعد آب ژرف در کشور را در حال انجام دارد و دستورالعمل های لازم برای اکتشاف آب ژرف در حال تهیه است.

* به منظور جمع‌بندی نهایی می بایست با همکاری سازمان انرژی اتمی نمونه‌برداری ها (از نخستین چاه آب ژرف ایران) به یک مرجع بین المللی که مجهز به تجهیزات لازم هستند ارسال شود که می توانند سن آب را تشخیص دهند تا متوجه شویم که این آب یک آب فسیلی است یا یک منبع دینامیکی است که این کار هم در حال انجام است.

* ما ۱۰ سال متمادی را تجربه کردیم که بارش‌ها بسیار کمتر از متوسط بارش‌های کشور بود و واقعاً سالهای خشکی را پشت‌سر گذاشتیم

* تکرار سال‌های به‌شدت خشک و یا به‌شدت تَر محتمل است

* ۱۳ فروردین ۹۸ ایشان (مقام معظم رهبری) جلسه‌ای را برای بررسی ابعاد سیل ۹۸ ترتیب دادند و توصیه‌هایی داشتند و مطالبه جدی ایشان در بخشی که به ما مربوط بود، این بود که ما باید با سیل به‌گونه‌ای برخورد کنیم که برای ما اگر نه تماماً، ولی بیشتر منفعت باشد تا خسارت ببینیم؛ ترجمه عملی این تأکید و توصیه این است که ما باید مخازن مورد نیاز را داشته باشیم که بتوانیم سیلاب را ذخیره و مهار کنیم.

* در سال ۹۸ توانستیم با کمک دولت معادل ۵ برابر متوسط سالهای قبل یعنی حدوداً ۲۰۰۰ کیلومتر را لایروبی کنیم

* توجه ما به پروژه‌های سدسازی در جاهایی که ضرورت دارد و تحت تأثیر سالهای متمادی خشکسالی، ضرورت احداث این سدها کمرنگ شده بود، بیشتر شده و از جمله آنها دو پروژه مهم سدهای بختیاری و تنگ معشوره است که احداث آنها در دستور کار قرار دارد.

* اگر در سیلاب بهار ۹۸ در خوزستان میلیاردها مترمکعب آب در مخازن موجود تسکین پیدا کرد به‌برکت وجود مخازن سدهای این استان بود که اگر این مخازن نبود و اگر در دوران جمهوری اسلامی ایران این تعداد سدها ساخته نمی‌شد، خسارات سیلاب بهار ۹۸ برای این استان غیرقابل تصور می‌شد.

* در حال حاضر ظرفیت در مدار بهره‌برداری برق هسته ای در کشور ۱۰۰۰ مگاوات است؛ در مسیر افزایش ظرفیت برق هسته ای، احداث دو واحد ۱۰۰۰ مگاواتی دیگر که از آن به عنوان نیروگاه‌های شماره دو و سه بوشهر یاد می شود، از سوی همکاران انرژی اتمی برنامه ریزی شده و در حال کار است.

* استفاده از ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و تبدیل واحدهای سیکل ساده گازی به سیکل ترکیبی سرعت می‌یابد؛ ۱۲ واحد بخار با ظرفیتی بالغ بر ۱۹۲۰ مگاوات در مرحله ساخت هستند که تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *