کسب مقام دوم استان فارس در انعقاد قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی، تشکیل گارگروه آب و خشکسالی و توقیف ۱۰ دستگاه حفر چاه غیرمجاز از جمله مهم‌ترین اخبار اقتصادی استان فارس است.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس از کسب عنوان دوم استان فارس در کشور در تعداد قراردادهای منعقد شده با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی خبر داد و اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۱۴ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فارس منعقد شده است.

شاهپور قنبری با بیان اینکه در قالب این قراردادها بیش از ۲۴ هکتار زمین به متقاضیان واگذار شده است افزود: برای ساخت این واحدهای صنعتی توسط  این سرمایه‌گذاران بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری از این واحدهای صنعتی برای بیش از ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس با بیان اینکه شهرک صنعتی بزرگ شیراز، شهرک سنگ نی‌ریز و شهرک‌های صنعتی فتح‌آباد مرودشت و آباده به ترتیب بیشترین تعداد قراردادهای جدید منعقد شده را در این مدت به خود اختصاص داده‌اند خاطرنشان کرد: صنایع غذایی، کانی غیرفلزی و شیمیایی به ترتیب بیشترین متقاضی ایجاد واحدهای جدید صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با بیان اینکه با احتساب قراردادهای جدید در ۷ ماهه امسال، در مجموع آمار کل  قراردادهای منعقد شده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به ۵ هزار و ۲۶۰ قرارداد رسید از بهره‌برداری از ۴۵ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در نیمه نخست امسال خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این واحدهای صنعتی که با سرمایه‌گذاری۴۰۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی راه اندازی شده است برای ۴۶۳ نفر اشتغال ایجاد شده است.

برگزاری نشست کارگروه آب و خشکسالی در استان فارس

در جلسه کارگروه آب و خشکسالی استان فارس در ارتباط با مسائل و مشکلات کلان آب استان فارس بحث و تبادل نظر شد و راهکارها و پیشنهاداتی برای مقابله با مشکلات کمبود آب و خشکسالی مطرح شد.

محمود جوان، عضو هیأ=ئت علمی دانشگاه شیراز و کارگروه آب و خشکسالی اتاق بازرگانی، با اشاره به عدم اجرایی شدن دستورالعمل‌های تهیه شده در زمینه آب استان، نقش مدیریتی شوراهای حوضه آبریز بهم پیوسته را بسیار تأثیرگذار و پررنگ دانست و بر اساس نتایج مثبت حاصل شده از فعالیت این شوراها در استان‌های همجوار، بر حل شدن بسیاری از مشکلات استان در این شوراها تأکید کرد.

محمد صادق حمیدیان، نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز، با بیان اینکه دخالت مکرر برخی از مسئولان و نمایندگان در حوزه آب اثرات زیانبار و جبران‌ناپذیری داشته و هنوز هم بعضاً این روند ادامه دارد افزود: زمان آن رسیده است که بفهمیم آب در وضعیت بحرانی است و گزارش‌های اجتماعی بر مهاجرت ناشی از خشکسالی به حاشیه شهرها و به ویژه شیراز حکایت دارد. انبوهی از جمعیت حاشیه‌نشین به شهر اضافه شده در حالی که حتی یک چهارم این مقدار شغل جدید ایجاد نشده است.

حمیدیان افزود: چنانچه تصمیم‌سازان مسائل آب و خشکسالی را در کارگروه‌های اقتصادی و توسعه‌ای مورد اهتمام ویژه قرار ندهند بدون شک در آینده نه چندان دور مجبور خواهند بود تا تصمیم‌گیری در حوزه آب را در شوراهای تأمین استان و شهرستان‌ها انجام دهند.

عزت‌الله رئیسی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، با بیان اینکه اگر مسئله آب حل نشود توسعه صنعتی استان محال است، افزود: نگاه امنیتی در رابطه با آب باید برداشته شود و نگاه ناامیدانه در رابطه با بروز بحران آب را قبول ندارم زیرا سیکل‌های بارندگی در استان وجود دارد و در گذشته نیز با دوره خشکسالی مواجه بوده‌ایم بنابراین بحران آب قابل حل است و توان مقابله با آن وجود دارد به شرط اینکه ۱۵ ارگان استان بتوانند هماهنگ با یکدیگر عمل کند.

توقیف ۱۰ دستگاه حفاری غیرمجاز در شهرستان پاسارگاد

رئیس اداره منابع آب پاسارگاد با بیان اینکه با تلاش مأموران و تیم‌های گشت و بازرسی اداره منابع آب پاسارگاد، ۱۰ دستگاه حفاری چاه آب غیرمجاز در این شهرستان توقیف شد اظهار داشت: بیش از ۵۸۲ حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان وجود دارد که همگی آنها مسدود می‌شود.

علی مجد با بیان اینکه منابع آب زیرزمینی شهرستان پاسارگاد در وضعیت بحرانی قرار دارند برداشت بی‌رویه و غیرمجاز از منابع آب‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های پی در پی را عامل خشک شدن چاه‌ها و منابع زیرزمینی شهرستان پاسارگاد دانست.

وی افزود: برای جلوگیری از تشدید بحران کم‌آبی طرح حراست و حفاظت از دشت‌ها و برداشت آب از چاه های موجود در این شهرستان اجرا و با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *