معاون اقتصادی رئیس جمهور درباره جزئیات اقدامات دولت برای حمایت از خانواده‌ها و کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا توضیحاتی ارائه کرد.

 

 

به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم،‌ محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در حاشیه جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تصمیمات این ستاد برای خانوارهای بدون درآمد ثابت و کسب‌وکارها تصریح کرد: دو تصمیم از ۱۴ تصمیم ستاد درباره خانواده‌هایی است که درآمدشان تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و ۹ مورد نیز برای همه کسب‌و کارها و ۳ مورد هم برای کسب‌و کارهایی است که به‌طور شدید آسیب می‌بینند. خانواده‌هایی که بر اساس منطق این تصمیم با تعطیلی در شهرهای با وضعیت قرمز برای گروه‌های دو، سه و چهار و در شهرهای نارنجی برای کسب‌وکارهای گروه سه و چهار روبرو می‌شوند، خانوارهایی محسوب می‌شوند که درآمد ثابت ندارند و بیشتر صدمه می‌بینند.

 

وی افزود: این خانوارها شناسایی شده‌اند که جمعیت ۳۰ میلیون نفر از جامعه هستند. دو اقدامی که برای این خانواده‌ها پیش‌بینی شده یکی پرداخت یک میلیون تومان تسهیلات به جامعه ۳۰ میلیونی است که کارمزد آن را دولت تقبل می‌کند و اقساط آن بدون نیاز به پرداخت از سوی خانوارها از محل حساب یارانه و یارانه معیشتی افراد برداشت خواهد شد. اقدامی بعدی هم این است که از ماه آذر تا پایان سال به‌صورت به هر یک از اعضای خانوارها ۱۰۰ هزار تومان به سرپرست خانوارها پرداخت می‌شود تا جبران بخشی از کاهش درآمدهایشان باشد.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور هم‌چنین درباره تصمیات برای کسب‌وکارها بیان کرد: برای همه کسب‌و کارها مقرر شد عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم تا بهمن‌ماه متوقف شود و برای صدور یا تجدید پروانه‌های کسب‌و کار واحدهای اقتصادی اشخاص حقیقی، نیازی به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نخواهند داشت. اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده هم که هر سه‌ماه یک‌بار باید تسلیم شود، مقرر شد که به مدت یک‌ماه برای سه‌ماهه سوم و چهارم امسال تمدید شود. درباره جرایم پرداخت نشده بدهی مالیاتی و عوارض که مهلتی برای آن در نظر گرفته شده بود، مقرر شد بخشودگی آن به شرط پرداخت همه آن تداوم یابد. مهلت قانونی برای اعتراض به مالیات‌های ابلاغی نیز به مدت یک‌ماه و نیم تمدید خواهد شد.

نهاوندیان اظهار داشت: درباره مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی اگر این مهلت برای آذر و دی‌ماه باشد، تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود و صورت‌های مالی حسابرسی شده‌شان تا پایان بهمن‌ماه تمدید می‌شود. مجوزهایی که لازم بوده دستگاه‌ها صادر کنند، اگر مهلت این مجوزها تا اول بهمن‌ماه به پایان می‌رسد، اتوماتیک‌وار تا پایان بهمن تمدید می‌شود. پرداخت عوارض کسب و پیشه شهرداری‌ها هم تا ابتدای بهمن‌ماه تمدید می‌شود.

وی درباره کسب‌و کارهایی که به‌شدت آسیب دیده‌اند، عنوان کرد: در این راستا ۱۴ رسته شغلی شناسایی شده‌اند. برای این‌دسته از واحدها، از آنجایی که ممکن است مشکلاتی در اقساط وام‌هایشان به وجود بیاید، اقساط تسهیلات با موعد آذرماه یک‌ماه تنفس خواهد داشت و قسط آذرماه به پایان‌دوره منتقل شده و مشمول جریمه تأخیر نخواهد شد. چنانچه در فاصله آذرماه و تعطیلی کسب‌و کارها، مشکلات مالی به نحوی شد که فرد یا افرادی با چک برگشتی روبرو شدند و نتوانستند به موقع پرداختی داشته باشند، با مراجعه به بانک می‌توانند آثار مترتب بر چک برگشتی و تبعات آن را پاک کنند. در این واحدها قبوض گاز که پرداخت گاز آنها از ابتدای آذرماه تا پایان دی‌ماه است به مدت دو ماه تمدید می‌شود.

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: امیدواریم با این تدابیر کمی از فشارها به کسب‌وکارها کاسته شود و با عزم ملی و رعایت توصیه‌های بهداشتی مسئولان بهداشت و درمان، بتوانیم از اوج‌گیری مجدد ابتلا به کرونا جلوگیری کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *