سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز انجام خواهد شد و تمامی برند شاپ هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت.

 

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: ما بدنبال استمرار طرح مبارزه با قاچاق پوشاک هستیم، چون در حال حاضر شاهد این هستیم که در بازار‌های ما قاچاقچیان پوشاک در حال بازگشت هستند.

بهرام حوالی شهریاری در گفتگوی ویژه خبری افزود: طرحی از سال ۹۷ با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شروع شد و تا آبان ۹۸ هم ادامه پیدا کرد و اثرات بسیار خوبی در تولید کشور داشت و موجب شد تا سکو‌های فروش خیلی خوبی را بدست بیاوریم و در اختیار تولید کنندگان داخلی بگذاریم.

وی افزود: متاسفانه از آبان ۹۸ شاهد اجرای این طرح نبودیم و استمرار خودش را از دست داد.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم گفت: در سال گذشته شاهد تبلیغ برندهای ایرانی کت و شلوار بودیم که قطعاً این چرخه تولید و فروش برقرار بوده است.

محمدرضا دهقانی نیا، گفت: ما طرح مبارزه با قاچاق پوشاک را توسط ستاد به استانهای دیگر هم توسعه دادیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ما بعنوان ستاد، مطالباتی از بازرسین صمت استان ها و وزارت صمت داریم هم گفت: ما نباید بصورت نقطه ای عمل کنیم بلکه این یک فرآیند است و در آن باید استمرار بالا بودن ریسک آن در سطح عرضه همچنان و همیشه حفظ شود.

وی درباره میزان قاچاق پوشاک در سال ۹۷ هم افزود: در سال ۹۶ میزان قاچاق پوشاک ۲/۶ دهم میلیارد دلار بوده که با اقدامات صورت گرفته در سال ۹۸ به ۱/۸ دهم میلیارد دلار رسیده است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره توقف طرح مبارزه با قاچاق پوشاک گفت: واقعیت این است که دربازه زمانی آذر ۹۸ تا آذر ۹۹ بسیاری از کسب و کارهای بواسطه شیوع کرونا تعطیل شده اند.

وی افزود: در هفته آینده تشدید برخورد در سطح عرضه خواهیم داشت .

وی ادامه داد: ما در سال ۹۹ حدود ۲۱ هزار پرونده پوشاک قاچاق با همکاری ضابطین، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه به مراجع قضایی برای اخذ رای و محکومیت قطعی معرفی کرده ایم.

دهقانی نیا گفت: ما از وزارت صمت انتظار داریم که پیش نویس اولیه تبصره ۴ ماده ۱۸ در خصوص پوشاک را تدوین کنیم. که براساس آن اگر خرید، فروش حمل و نقل و غیره در این زمینه ضابطه مند نباشد عملاً مبارزه با قاچاق پوشاک و رصد آن ممکن نخواهد بود و همچنین ابلاغ مجدد را هم به صاحبان برند و به تولیدی ها برای ثبت اطلاعات را داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک هم درباره نگرانی از قاچاق پوشاک گفت: این اتفاق افتاده است و در حال حاضر حدود ۵۰ درصد ازبرندهای خارجی بازگشته اند.

شهریاری ادامه داد: در دوران کرونا، رفتار عرضه قاچاق تغییر کرده است به شکلی که در فضای مجازی شاهد آن هستیم.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک افزود: در کشور حدود ۸۰ هزار تولیدکننده صنفی و ۱۳۰۰ تولید کننده صنعتی داریم و تولید کنندگان صنعتی ما برای گرفتن شناسه کالا اقدام کرده اند ولی مشکل فعلی ما با تولید کنندگان صنعتی است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در اتحادیه پوشاک درکل کشور مجوز به واحدهای تولیدی و توزیعی داده می شود و واحدهای توزیعی واحدهایی هستندکه کالای قاچاق هم در آنجا فروخته می شود و افرادی که اقدام به فروش کالای قاچاق می کنند دارای مجوز و پروانه کسب هستند که این مجوز را اتحادیه ای صادر می کند که قرار است پشتیبان تولید شود.

شهریاری گفت: سالهاست بدنبال این هستیم تا اصناف تولیدی را از اصناف توزیعی جدا کنیم چرا که منافع اینها در نقاطی در تضاد است.

وی افزود: برندهایی که مجوز فعالیت گرفتند مقرر شده بود در طول ۲ سال گذشته به وزارت صمت گزارش تولید دهند و این در صورتی است که الان وزارت صمت هیچ گزارشی را دریافت نکرده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر بعضی از برندهای خارجی در داخل مشغول به تولید هستند .

نائب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک تصریح کرد: کرونا در برندهای داخلی و در فضای مجازی موجب توسعه شد و این اتفاق در دنیا افتاد ولی متاسفانه موضوع قاچاق پوشاک هم از این فرصت استفاده کرد و درحال حاضر شاهد برندهای خارجی هستیم که در فضای مجازی بیداد می کنند که این خیلی خطرناک است.

وی گفت: بسیاری از سایت های فروش از اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز دارند و نظارتی بر فعالیت آنها نیست.

شهریاری گفت: صنعت پوشاک دریک سال گذشته بدلیل کرونا صدمات جدی خورده است و در حال حاضر با انبارهای پر از پوشاک مواجه هستیم که در دو فصل اخیر موفق به فروش آنها نشدیم و وزارت صمت باید یک کمک اساسی در این زمینه داشته باشد و برنامه ای برای شب عید در جهت جبران این مشکلات داشته باشیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: یکی از مطالبات ما از تولید کنندگان داخلی، گرفتن شناسه کالا است.

وی ادامه داد: در ماده ۵ قانون مبارزه با قاچاق و در فصل پیشگیری اشاره شده که اگر ورود اطلاعات صورت نپذیرفت اقدام قانونی انجام شود و چرا الزام لازم از طریق وزارت صمت اجرا نمی شود و از گلوگاه هایی که زیر نظر خودش است استفاده نمی کند.

وی افزود: ثبت موجودی، تولید، خرید و فروش باید در سامانه وزارت صمت انجام شود که باید وزارت صمت پیگیری کند و اگر تمام این موارد در سامانه ثبت شود هرگونه تخلف توسط بازرسان رصد خواهد شد.

دهقانی نیا گفت: یکی از فعالیت های کمیته عملیات و اطلاعات ستاد، رصد تارنماهای عرضه کالای قاچاق است و با همکاری دادستانی و قوه قضائیه موضوع فروش برندهای خارجی در فضای مجازی را تعیین جرم کردیم و مرتباً این فضا در حال رصد است .

وی افزود: برخی از این فروشگاه های متخلف که اقدام به فروش در فضای مجازی می کنند مجوز نماد الکترونیک دارند که این مجوز در وزارت صمت باطل می شود و به دادستانی هم اعلام می شود تا تارنمای آن مسدود شود ولی یک مشکل بزرگ وجود دارد برخی از فضاهای مجازی در اختیار کشور نیست چون میزبان سایت در خارج از کشور است.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از هفته آتی تشدید برخورد با اولویت برندهای محرز انجام خواهد شد و تمامی برند شاپ هایی که توسط کمیته اطلاعات، ضابطین در وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه شناسایی شده اند مورد ضربه قرار خواهند گرفت و با مکاتباتی که با استانداران انجام شده مقرر شده تا این طرح توسعه پیدا کند و از سازمان های صمت استانی هم انتظار می رود تا همکاری خود را تشدید کنند و بتوانیم این مبارزه را عملیاتی کنیم.

علیرضا رضایی کارشناس اقتصادی در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: طرح مبارزه با قاچاق پوشاک در بازه ۹ ماهه ۹۸ اثرات بسیار خوبی در بازار داشت و سکوی فروش را تا حد خوبی نصیب برندهای ایرانی کرد و همچنین تحرک در تولید هم ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه علت اصلی موفقیت این طرح همگرایی و استمرار برخورد بوده است هم افزود: این طرح بامشارکت همه دستگاه های حاکمیتی و خصوصی با محوریت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد.

وی ادامه داد: متاسفانه از آذرماه ۹۸ تاکنون این طرح متوقف شده است ودر حال حاضر این نگرانی وجود دارد که دستاوردهای با ارزش در معرض خطر قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر ضروری است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز این برخوردهای را در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: تعداد زیادی از صنوف به دلایل مختلف برای گرفتن شناسه کالا اقدام نمی کنند و سازوکاری که این صنوف دارند به گونه ای است که واحدهای توزیعی و تولیدی ذیل یک صنف هستند و خیلی برای استفاده از ظرفیت ها استقبال نمی کنند.

رضایی تصریح کرد: در مبارزه با قاچاق پوشاک یک مقابله قهری و برخوردی داریم که باید مستمر باشد و البته یک مقابله پیش گیرانه هم داریم که زیر ساخت اصلی آن شناسه کالا است که در این موضوع هم دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و همچنین صنف مربوط نقش تعیین کننده دارند.

این کارشناس اقتصادی گفت: در موضوع شناسه دارکردن کالا وزارت صمت، صنوف مختلف و اتحادیه تولید و صادرات پوشاک باید پای کار باشند و نقش دفتر تخصصی نساجی در وزارت صمت و اتاق اصناف در این موضوع پررنگ تر است.

وی ادامه داد: برخورد با صنفی که کالای قاچاق می فروشد و در شناسه دار کردن کالا سنگ اندازی می کند وظیفه قانونی است که روی زمین مانده است.
آقای رضایی درباره آسیب شناسی در فضای مجازی گفت: در فروش از طریق فضای مجازی دو گلوگاه درگاه پرداخت و حمل و نقل را داریم.

شاهرخ جعفری، تولید کننده پوشاک در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: تلاش های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به وضوع دیده ایم و با سرمایه گذاری هایی که در صنعت پوشاک داخلی انجام داده ایم و مشکلاتی که بخاطر تحریم ها در جهت تامین مواد اولیه داریم متاسفانه شاهد تابلوهای برندهای خارجی هستیم .

وی افزود: ما نگرانی زیادی از بازگشت برندهای خارجی در کشور داریم با توجه به اینکه رشد ما در مراکز تجاری و در سطح کشور قابل رصد است .

وی ادامه داد: جذابیت قاچاق پوشاک در سود، لباس های خارج از عرف و کیلویی وارد کردن آن است و از بندر شارجه می توان کیلویی یک تا دو دلار هر لباس را با برندهای معتبر وارد کرد.

تولید کننده پوشاک گفت: ما در صنعتی هستیم که هم می تواند از خروج ارز جلوگیری کند و هم در منطقه ارز آوری داشته باشد و همچنین اشتغالزایی با کمترین هزینه را داشته باشیم.

وی درباره عدم استقبال طرح شناسه دار کردن کالاها هم گفت: یک نگرانی مانند مالیات بر تولید از یک جریان که ذینفع قاچاق بود برای تولید کنندگان ایجاد کرد.

جعفری افزود: در زمینه شناسه دار کردن کالاها بهتر است امتیازاتی به تولید کنندگانی که اقدام به شناسه دار کردن کالاها می کنند داده شود.

فروش پوشاک تنها از طریق سایت نیست بلکه از فضاهای دیگر مانند واتساب و تلگرام بصورت وسیع انجام می شود و این موضوع بعنوان یک شغل خوب در فضای مجازی شده و رو به توسعه است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *