به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمد کاظمی فرد در خصوص سامانه هوشمند استعلامات مالی گفت: در راستای بند‌های «الف» و «ت» ماده ۱۱۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مواد ۲،۱۰، ۱۹ و ۲۰ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی و به منظور تسریع در استعلامات مراجع قضایی و ادارات اجرای ثبت نسبت به وضعیت مالی اشخاص و شناسایی اموال و تسهیل اجرای احکام و تصمیمات لازم الاجرای مراجع مذکور و به ­منظور تعیین چگونگی بهره ­برداری از سامانه هوشمند استعلامات مالی قوه قضاییه، راه اندازی شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه در سامانه سهام ۴ استعلام موثر قضایی حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک ثبتی به صورت برخط مورد استعلام قرار می‌گیرد بیان کرد: این استعلام‌ها نقش مهمی در کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرای قضایی دارند.

محمد کاظمی فرد با تاکید بر اینکه در سال گذشته ۲ میلیون و ۹۷۷ هزار و ۸۲۷ استعلام برخط در این سامانه صورت گرفته است گفت: در ۳ ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۹۷ هزار و ۲۸۸ استعلام در این سامانه صورت گرفته بود با آموزش‌های صورت گرفته روند رو به رشد آن آغاز شد و در سه ماهه دوم سال گذشته ۶۲۸ هزار و ۷۳۵ استعلام برخط در این سامانه صورت گرفت و در سه ماهه سوم یک میلیون و ۱۷ هزار و ۹۵۲ و در سه ماهه پایانی سال گذشته یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۵۲ استعلام در این سامانه صورت گرفت که نشان از روند رو به رشد این سامانه دارد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه ادامه داد: در گذشته استعلامات گا‌ها چند ماه طول می‌کشید، اما امروز با بهره گیری از فناوری‌های نوین و فناوری اطلاعات این استعلامات به صورت برخط انجام می‌شود. این موضوع کاهش اطاله دادرسی و اتقان آرای قضایی را به همراه دارد. همچنین در تلاش هستیم که ضبط اموال محکومان به میزان رای پرونده به صورت لحظه‌ای انجام شود و بزودی شاهد این اتفاق خواهیم بود.

کاظمی فرد در ادامه با بیان اینکه سامانه سهام در ابتدا بر اساس میزان محکومیت فرد اقدام به جستجوی همزمان در حساب‌های بانکی و دارایی بورس می‌کند. همه این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که حریم خصوصی افراد مورد توجه ویژه قرار گرفته است و دسترسی به اطلاعات صرفاً در مورد افراد ثبت شده در پرونده امکان پذیر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *