شهبازی با اشاره به تجربه رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ ، بیان کرد: امیدواریم این اتفاق دوباره رقم بخورد و براین اساس، با اتصال بانک‌های داخلی و بانک‌های خارج از کشور، شاهد بازگشت مبالغ فروش شرکت‌ها به کشور، ارزآوری، رونق تولید و در نهایت گردش مدار اقتصاد در کشور باشیم.

یک کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا)، در خصوص تاثیر رفع تحریم‌ها در بازارسرمایه گفت: تجربه رفع تحریم‌ها طی یک دهه گذشته قابل بررسی است. به طوریکه در سال ۲۰۱۶ که توافق هسته‌ای برجام به اجرا رسید، بازار ظرف یک سال با رشد ۱۲ و نیم درصدی مواجه شد.

مجتبی شهبازی افزود: نگاه به این آمار و ارقام و تجربه قبلی نشان می‌دهد در صورت رفع تحریم‌ها بازار سرمایه به طور حتم با رشدی دوباره رو به رو خواهد بود. در نظر داشته باشید که از سال ۲۰۱۷ تا پایان سال ۲۰۲۰ که تحریم ها دوباره بازگشت و اعمال شدند، با کاهش حدود ۵ درصدی GDP (تولید ناخالص ملی) مواجه شدیم؛ بنابراین توجه به این دو نکته گویای نکات بسیاری در این خصوص است.

او تصریح کرد: اگر به اقتصاد با دید یک چرخه نگاه کنیم، در این چرخه صنایع مختلفی حضور دارند که نیاز به مواد اولیه، خطوط تولید، کالاهای واسطه‌ای و انواع خدمات برای تولید نیاز دارند. از آنجایی که هیچ کشوری توانایی تولید همه موارد یاد شده را ندارد، بنابراین صنایع برای تامین این موارد برای تولید خود از پتانسیل دیگر کشورها بهره می‌برند، که در این مسیر در دوران تحریم‌ها شاهد افزایش هزینه‌ها بودیم؛ موضوعی که به کیفیت اخذ این خدمات هم اثر گذاشه بود.

شهبازی ادامه داد: به این معنی که در این مدت هزینه‌های واردات برای مواد اولیه به طور سرسام‌آوری افزایش پیدا کرد؛ همچنین خدمات و تکنولوژی با کیفیت کمتر و قیمت بیشتر وارد می شد. این عوامل همگی سب شد تا طی این مدت تولید کالاها با مشکلات زیادی رو به رو شوند.

او با اشاره به مشکلات فروش و صادرات گفت: در بحث فروش موضوع مبادلات بانکی سبب شده که مبادلات مالی به شکل چمدانی انجام می شود. روشی که هیچ گاه به رشد اقتصادی منجر نمی‌شود. براین اساس شرکت‌ها و صنایع مختلف، امکان رقابت با سایر شرکت‌ها و صنایع کشورهای مختلف دیگر را نداشتند.

این کارشناس بازارسرمایه بیان کرد: هزینه‌ جابه‌جایی گردش مالی شرکت‌های داخلی چندین برابر بیشتر از هزینه سایر کشورهاست. این موضوع سبب شده تا هزینه بخش تولید در شرکت‌ها و صنایع بالا رود، موضوعی که سبب کاهش شدید حاشیه سود آنها شده است. اتفاقی که منجر به کاهش طرح‌های توسعه‌اییافته و فضایی را ایجاد می کند که شرکت ها فقط به دنبال ورشکست نشدن و برآورده کردن نیازهای اولیه خود باشند.

او تاکید کرد: در نظر داشته باشید که رقابت در شرکت‌ها و صنایع به شدت بالا است و تحمیل کوچکترین هزینه چه در تولید و چه در فروش و صادرات سبب می‌شود که آنها از چرخه رقابت خارج شوند.

شهبازی با اشاره مجدد به تجربه رفع تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶، بیان کرد: امیدواریم این اتفاق دوباره رقم بخورد و اتصال بانک‌های داخلی با بانک‌های خارج از کشور برقرار شود تا مبالغ فروش شرکت‌ها به راحتی به کشور بازگردد که شاهد بازگشت ارزآوری و در نهایت رونق تولید در کشور باشیم.

او ادامه داد: علاوه بر موضوع توان داخلی، امکان جذب سرمایه هم در چنین شرایطی فراهم می‌شود تا شرایط برای توسعه طرح‌های توسعه‌ای و تولیدی کشور فراهم شود. این اتفاق در یک سال بعد از انجام برجام رقم خورد؛ به طوریکه شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور شدند و پروژه‌های مشترک را آغاز کردند هرچند با برگشت تحریم ها این موارد لغو شد. بنابراین امیدوارم که با لغو تحریم ها و ورود سرمایه گذار خارجی چرخ تولید و اقتصاد کشور بهتر بچرخد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *