شاخص بورس تهران چهارشنبه چهاردهم دی ماه، با افت ۱۲,۲۳۹ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به ۱,۵۷۹,۱۱۴ واحد به کار خود پایان داد تا افت ۰.۷۷ درصدی برای این بازار ثبت شود. بازار میزبان ورود پول سرمایه گذاران حقیقی به رقم ۳۳ میلیارد تومان بود. صندوق های درآمد ثابت حدود ۷۲۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی داشتند.

مدار اقتصادی: ارزش معاملات خرد بازار رقم ۶,۷۲۰ میلیارد تومان بود. بازار در حالی آغاز به کار کرد که بر خلاف روز گذشته گروه خودرو متعادل معامله می‌شد. فراکاب امروز مورد توجه اهالی بازار بود. یکی از دلایل سبز پوشی این گروه را می توان عدم وابستگی آن به قیمت دلار و نوسانات آن دانست. نمادهای گروه بانکی نیز امروز روند مثبتی داشتند و دلیل آن توجه اهالی بازار به گزارش‌های ماهانه اخیر نمادهای این گروه و عملکرد مناسبشان بود. ارزش معاملات خرد و عدم ماندگاری صف‌های فروش و فشار عرضه ابتدای هفته که ناشی از مصاحبه‌های رئیس بانک‌مرکزی و اخبار حول و حوش سیاست‌های پولی بانک‌مرکزی بود نشان داد که اعتماد نسبی از طرف سرمایه‌گذاران در بازار شکل گرفته است. گروه بانک، سرمایه‌گذاری و حمل و نقل امروز ورود پول حقیقی داشتند.

تحولات بازارهای جهانی
بازار جهانی نفت

نفت خام برنت با ۳ دلار و ۶۲ سنت معادل ۴.۰۶ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۶۹ سنت در هر بشکه و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳ دلار و ۴۵ سنت معادل ۴.۶۸ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۶۹ سنت رسید. هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره رکود بالقوه جهانی در سال ۲۰۲۳ و همچنین تردید و نگرانی نسبت به موارد افزایش کووید ۱۹ در چین تردیدهایی را در مورد بهبود تقاضای نفت در سال جدید میلادی و شروع معاملات ایجاد کرد. از طرفی بهبود شاخص دلار سبب تاثیر مثبت بر قیمت نفت شد و همچنان تحلیلگران در انتظار جلسه فدرال رزرو و سیاست‌های آن هستند.

آلمان از اول ژانویه، واردات نفت روسیه از طریق خط لوله را متوقف کرد. این اقدام آلمان با وجود معافیت واردات نفت روسیه از طریق خط لوله از تحریم‌های اتحادیه اروپا انجام شد. توقف واردات نفت از طریق خط‌لوله، بر فعالیت پالایشگاه‌‌‌‌‌‌هایی که سوخت شرق آلمان را تامین می‌کند، تاثیر خواهد گذاشت.

سایر حوزه‌ها و صنایع
اخبار گروه خودرو

وزارت اقتصاد بیانیه‌ای داد مبنی بر اینکه :«عرضه خودرو در بورس نه‌تنها سبب زیان تولیدکنندگان و خریداران نشده، بلکه این دو گروه سود قابل توجهی را نیز کسب و دست دلالان که سال‌ها در لایه‌های پنهان این صنعت قیمت خودرو را در انحصار خود داشته‌اند را هم کوتاه می‌کند.عرضه خودرو در بورس کالا یکی از شفاف‌ترین بخش‌های بازار سرمایه محسوب می‌شود، می‌تواند سبب کوتاه شدن دست دلالان از این بخش شود. اقدامات دولت سیزدهم ، آثار مثبت خود را در بخش‌های اقتصادی نشان میدهد.بهترین راه برای عادلانه کردن قیمت خودرو، ورود آن به بورس است. چرا که این روش سبب رقابتی شدن قیمت خودرو و در نهایت واقعی شدن قیمت آن می‌شود».

سایر اخبار اثر گذار بر بازار
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت که :«۳ شرکت افزایش قیمت را اعمال کردند، اما هنوز لیست آنها به‌دست اتحادیه نرسیده است. شرکت‌ها به شکل رسمی هیچ‌گونه افزایش نرخی را اعمال نکردند و نتوانستند مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی را از سازمان حمایت و سازمان صمت دریافت کنند.
• از ابتدای امسال تا دهم دی ماه، ارزش صادرات غیرنفتی کشورمان به ۴۳ میلیارد و ۸۸ میلیون دلار رسید که در مقایسه سال قبل بیش از ۱۹ درصد رشد داشته است.چین، عراق، ترکیه، امارات و هند پنج مقصد اول صادرات محصولات ایرانی است.
• دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران درباره نوسان قیمتی شکر در جهان گفت: «نرخ شکر از ۴۷۰ دلار در ابتدای سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۷۰ دلار در انتهای سال رسید. در واقع نرخ شکر جهانی حدود ۱۰۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است».
خلاصه وضعیت بازار

شاخص کل مقدار (واحد) مقدار تغییر(واحد) درصد تغییر
۱,۵۷۹,۱۱۴ (۱۲,۲۳۹) (۰.۷۷)
بیشترین تاثیر در شاخص:

فولاد ، فملی ، میدکو

ارزش معاملات بورس ۵،۸۲۹ میلیارد تومان
ارزش معاملات فرابورس ۳،۰۸۳ میلیارد تومان
جمع ارزش معاملات ۸,۹۱۲ میلیارد تومان
ورود نقدینگی ۳۳ میلیارد تومان

۳ نماد با بیشترین خروج پول حقیقی: شپنا، فارس، خاور
۳ نماد با بیشترین ورود پول حقیقی: وپاسار، حکشتی، وبملت
در پایان معاملات امروز ۳۱ نماد با صف فروش و ۱۱۹ نماد با صف خرید به معاملات خود پایان دادند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *