رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران هشدار داد، نوسان نرخ ارز تولیدکنندگان را بلاتکلیف کرده و حجم تولید را در بسیاری از صنایع به شکل خطرناکی کاهش داده است.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سال جهش تولید که باید همه حمایت ها از تولید داخلی به ویژه از سوی قوه اجرایی کشور یعنی دولت انجام می شد، ولی متاسفانه نه تنها حمایتی از تولید نشده، بلکه تفنگ‌ها به سمت تولید داخلی نشانه رفته و برخی دستگاه‌های دولتی از هیچ ضربه ای به تولید ملی کشور دریغ نمی کنند.

این روزها بخش تولید کشور مدام با تنش های متعدد در افزایش قیمت مواد اولیه و در نهایت قیمت تمام شده تولید کالاها روبه رو شده است، این در حالی است که قدرت خرید مردم هم کاهش یافته و به نوعی رکود در انواع بازارها به وجود آمده است.

 

رکود در معاملات و نوسانات نرخ ارز فضا را برای فعالیت واحدهای تولیدی سخت تر از گذشته کرده است و از آن طرف هم متاسفانه دولتمردان هنوز سیاست روشنی برای حمایت از تولید کنندگان به کار نگرفته اند.

البته ناامیدی تولیدکنندگان از سیاست های اشتباهی است که ریشه در گذشته دارد، سیاست هایی که همواره درآمدهای نفتی را به تولید و صنعت ترجیح داده و این بخش مورد بی مهری واقع شده است.

فعالان اقتصادی بارها اعلام کرده اند با تمام معضلاتی که تحریم ایجاد کرده، خرید مواد اولیه از خارج از کشور سهل تر از خرید داخلی است. نمونه آن مواد اولیه پتروشیمی ها است که برای خرید آن باید از موانع بزرگی عبور کرد. از طرفی با بخشنامه های متعددی مواجهیم که هر یک دیگری را نقض می کند و در نهایت صادرکنندگان و واردکنندگان را با کوهی از مصوبه های متناقض روبه رو ساخته است.

در همین ارتباط گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم در سلسه گفتگوهایی در صدد است تا صدای تولیدکنندگان را به گوش دولت  رسانده و پیشنهادات آنها را برای ساماندهی اوضاع صنعت کشور و رفع موانع پیش رو منتشر نماید.

ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در همین ارتباط با اعلام اینکه چالش جدی صنایع کشور در شرایط فعلی اقتصاد مباحث ارزی است به خبرنگار تسنیم می‌گوید: نوسانات نرخ ارز باعث بلاتکلیفی شدیدی در حوزه تولید شده، به نحوی که در سطح واحدهای تولیدی میزان فروش و تولید کالا با بلاتکلیفی زیادی روبرو شده است. در برخی مواقع صنایع حجم زیادی از تولید خود را کاهش داده اند چرا که با توجه به قیمتها سرمایه لازم را برای تولید مجدد ندارند.

وی با اعلام اینکه امروز تولید در بخش بانک مرکزی با عدم کار کارشناسی در صدور بخشنامه های متعدد روبه رو است، افزود: تخصیص ارز و ممنوعیت های صادراتی عاملی شده تا به همراه بی ثباتی نرخ ارز، تنش تولید برای واحدهای صنعتی کشور بیشتر از گذشته شود، به نظر می رسد دولت و به ویژه بانک مرکزی باید در نخستین گام فکر اساسی را برای ثبات نرخ ارز کرده و علاوه بر این کار کارشناسی قوی را در بازنگری بخشنامه ها انجام دهد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازارگانی با تاکید براینکه امروز صادرات برای صنایع آن هم با بخشنامه های مختلف ارزی مشکل ساز شده است، گفت: در جنگ اقتصادی تمام دستگاه ها باید به همراهی با تولید بپردازند اما متاسفانه این موضوع در کشور دیده نمی شود.

روغنی در ادامه با تاکید براینکه در وزارت صمت نیز تا چند هفته پیش نبودن وزیر یک چالش جدی برای صنعتگران به شمار می آمد، گفت: این وزارتخانه تازه دارای وزیر شده و نباید توقع زیادی از آن داشته باشیم اما در مجموع به نظر می رسد کار کارشناسی در این وزارتخانه انجام نمی شود و همه به نوعی در تصمیم گیری ها طفره می روند. ما امروز در وزارت صنعت نیازمند افرادی متخصص و کاربلد برای ساماندهی اوضاع هستیم چرا که با قیمتهای دستوری و کارهای تعزیراتی نمی توان کاری از پیش برد و باید سیاست روشنی برای حمایت از تولیدکننده به کار گرفته شود.

وی در حوزه وزارت اقتصاد نیز عدم همراهی گمرکات برای ترخیص کالای واحدهای تولیدی را مشکلی اساسی دانست و افزود: قرار بود معافیتهای مالیاتی برای بخش تولید آن هم در شرایط کرونا اعمال شود اما نه تنها این اقدامات صورت نگرفت بلکه رفتار مناسبی نیز نسبت به تولیدکنندگان صورت نگرفته است. فشارها برای دریافت مالیات هر روز بیشتر می شود، جالب اینجاست قرار بود تامین مالی واحدهای تولیدی از سوی سیستم بانکی با سرعت بیشتری انجام شود اما نه تنها این موضوع اجرایی نشد بلکه شرایط بانکها برای پرداخت تسهیلات سختگیرانه تر شده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازارگانی تصریح کرد: باید وزارت اقتصاد سیاست روشنی را برای تسهیل فضای کسب و کار به کار گیرد، رئیس شورای گفتگو وزیر اقتصاد است اما ما در حال حاضر هیچ مصوبه کارآمدی را از سوی این شورا برای ساماندهی اوضاع شاهد نیستیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *